Socialsekreterare till Familjehemsenheten

Socialsekreterare till Familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 400 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att följa upp familjehemsvården.

Det gör du genom att bygga upp förtroendefulla relationer till barnen och ge förutsättningar till en gynnsam utveckling.
Du kommer också ha kontakt med barnets vårdnadshavare och övriga sociala nätverk. Arbetet sker i nära samarbete med familjehemssekreterarna och andra samverkansparter. I vissa ärenden kommer du även arbeta som familjehemssekreterare och ha ansvar för att stödja familjehemmen samt hantera ersättningar. I tjänsten ingår myndighetsutövning såsom övervägande och omprövning av vården/umgänge och utredning enligt 11 kap 1§ SoL

Vi erbjuder dig
Familjehemsenheten i Botkyrka består av 22 personer uppdelade på lite olika roller; enhetschef, administratörer, jourhemssekreterare, familjehemsrekryterare, barnhandläggare och familjehemssekreterare samt två 1:e socialsekreterare. De socialsekreterare (barnhandläggare och familjehemssekreterare) som arbetar med uppföljning av familjehemsplaceringar är uppdelade i två team, där Du kommer ingå i ett.

Enheten har väl upparbetat struktur för hur arbetet skall bedrivas och arbetet följs upp kontinuerligt. Enheten strävar efter att hela tiden utvecklas och förbättras. Vi erbjuder en arbetsplats där det finns möjligheter att utvecklas, vi har extern handledning, adekvata utbildningar samt möjligheter till flexibilitet vad gäller hemarbete.

Du som söker till oss
Har en socionomexamen och flerårig arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning (utredningsarbete) för barn och unga.

Vi ser det som meriterande om du har:

- Erfarenhet av familjehemsarbete
- Sofs (Signs of Safety)
- Procapita/Lifecare

För att trivas i rollen som Socialsekreterare är du en trygg person som överväger dina beslut noga och kan hantera de konflikter som kan uppstå runt ett placerat barn. Ditt fokus är hela tiden på barnet och utifrån det hittar du möjligheter till samarbete. Du är analytisk som person och agerar inte akut på uppkomna situationer, du tar in information, samlar den och gör en analys för hur man skall gå vidare.

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.


Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Övrig information

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


Botkyrka kommun har beslutat att blivande medarbetare som kommer i kontakt med barn eller ungdomar eller barn under 18 år i verksamhet inom ramen för 9 § LSS ska visa utdrag ur belastningsregistret. Det gäller även för medarbetare inom gymnasieskolan, kultur- och fritidsverksamhet, hemtjänst, personlig assistans, servicehus samt vård- och omsorgsboende.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


20 december 2024

Socialsekreterare inom vuxen

20 december 2024

20 december 2024

Socialsekreterare till Barn och unga

Socialsekreterare till Barn och unga

19 december 2024