OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifter
Vi söker dig med engagemang för barn och unga som bor i familjehem.
Barn som placeras i familjehem är en av samhällets mest utsatta grupper. Barnen är i behov av omfattande stöd för att kunna utvecklas positivt. God kvalitet inom familjehemsvården är därför mycket viktigt för oss och det ställer krav på en fungerande handläggning. Dina främsta arbetsuppgifter är att vara myndighetsutövande socialsekreterare för familjehemsplacerade barn och unga. Du kommer att ha ett nära samarbete med socialsekreterare på Resursenheten, som har det övergripande ansvaret för familjehemmen som barnen är placerade i. Målsättningen är att du som socialsekreterare ska ha ett helhetsperspektiv utifrån barnets behov. Du kommer ha tät kontakt med barnet i familjehemmet men också med biologiska föräldrar, skola, hälsovård, familjehem med flera.
Som anställd på Familjeavdelningen erbjuds adekvata utbildningar som BBIC och Signs of Safety samt ett gediget introduktionsprogram för nyanställda.
När du kommer till oss får du en egen mentor och introduktion så att du stegvis kommer in i arbetet. Vi har förutom en enhetschef, två ärendehandledare på enheten som vägleder och handleder dig i ditt vardagliga arbete. Utöver detta kommer du att få ett härligt gäng att lära känna och jobba med. Flera av oss som jobbar här har många års erfarenhet av familjehemsvård. Vi har fina ändamålsenliga lokaler i centrala Karlstad.
Kvalifikationer
Socionomexamen är ett krav. Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, med myndighetsutövning och familjehemsvård är meriterande. Vi värdesätter god samarbetsförmåga, beslut- och handlingskraft, kreativt tänkande samt förmåga att arbeta självständigt. Duktig på att strukturera och samordna arbetet och uttrycka sig väl i tal och skrift.
B-körkort, för manuell växellåda, är ett krav.
Intervjuer kommer att påbörjas under ansökningstiden.
Om Karlstads kommun
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.