OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Uddevalla - en plats för hela livet
Om jobbet
Familjehemsenheten behöver förstärkas med en socialsekreterare som brinner för arbetet med våra barn i samhällsvård.
Tjänsten är en visstidsanställning under till att börja med under ett år, med möjlighet till förlängning.
I familjehemsgruppen arbetar sex socialsekreterare, åtta familjehemssekreterare och två 1:e socialsekreterare. Tillsammans arbetare vi med de barn och ungdomar som vårdas i familjehem enligt SoL eller LVU. Hos oss får du nära arbetsledning och metodstöd samt regelbunden handledning och kompetensutveckling. Vi arbetar för att ständigt förbättra vår verksamhet. Som medarbetare hos oss får du jobba i en engagerad och kompetent arbetsgrupp med varierande arbetsuppgifter. Vi ger dig en god introduktion och möjlighet att utvecklas i din yrkesroll.
Arbetsuppgifter
Ditt arbete som socialsekreterare för familjehemsplacerade barn är viktigt och innebär att du ska skapa så goda förutsättningar för de placerade barnen som möjligt. I ditt arbete utgår du från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
- Handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn som vårdas i familjehem
- Samverkan med familjehemssekreterarna och andra parter
- Ha kontakt med barnets vårdnadshavare och övriga nätverk
I arbetsuppgifterna ingår det en stor del dokumentation och därför behöver du tycka om detta och ha en god förmåga att uttrycka dig i skrift i svenska språket.
Vi söker dig som
- har god samarbets- och initiativförmåga vilket du visar genom att bygga positiva relationer med barnen/föräldrar och kollegor bl.a.
- är trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Detta eftersom du kommer att möta barn och föräldrar i svåra situationer.
- är strukturerad vilket du visar genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
- har god kommunikativ förmåga.
Du ser samarbete som en självklarhet och har ett synsätt som utgår från att det är tillsammans som vi når våra mål och hittar nya möjligheter för samverkan. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
Tjänsten kräver att du innan anställning skall visa utdrag från belastningsregister och misstankeregister.
Rekrytering sker löpande så skicka snabbt in din ansökan.
Kvalifikationer
- Du har högskoleutbildning som socionom eller likvärdig utbildning
- B-körkort är ett krav
Det är meriterande om du har arbetat som socialsekreterare inom området barn- och unga eller annat likvärdigt arbete kopplat till myndighetsutövning inom Socialtjänsten. Det är även meriterande om du har erfarenhet av BBIC och kunskap i Lifecare.
Övrigt
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomna därför sökande med olika bakgrund.