OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten Hisingen är en arbetsplats med gott arbetsklimat. Enheten arbetar med familjehem, kontaktfamiljer, stödfamiljer och kontaktpersoner. Enheten bestå av tre administratörer, två enhetschefer, tre 1:e socialsekreterare samt 23 familjehemssekreterare.
Du kommer att ingå i utredning- och rekryteringsgruppen som består av fyra socionomer som i huvudsak utreder egna och konsulentstödda familjehem med uppdrag för socialtjänsten Hisingen. Gruppen har även det övergripande ansvaret för rekrytering av nya familjehem till barn och ungdomar som väntar på placering. Du kommer att ha ett nära samarbete med våra fyra jourhandläggare samt familjehemsgruppen som är inriktade mot barn och unga som är placerade i familjehem eller i sitt nätverk.
Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt arbete och en arbetsplats med en positiv arbetsmiljö med kompetenta och engagerade kollegor som gärna hjälper varandra i vardagen. Arbetet är till stor del självständigt, men sker även i nära samarbete, främst med de andra familjehemssekreterarna och barn- och utredningssekreterarna. Du arbetar också nära arbetsledning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning och minst två års erfarenhet av socialt arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med barn och unga inom socialtjänsten samt i att utreda och handleda familjehem.
Då du arbetar med utredningar, dokumentation samt handledning ser vi det som självklart att du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt.
Arbetet kräver att du har mycket god samarbetsförmåga, är flexibel och kan bevara lugnet vid snabba förändringar.
Arbete bedrivs i grunden dagtid men arbetet ställer stora krav på flexibilitet. Detta kan innebära längre resor och emellanåt hembesök på kvällstid.
Krav B körkort för manuellt växlad bil.