OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.
Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.
Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.
Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.
Socialförvaltningen är en av kommunens två största förvaltningar med ca 1 000 tillsvidareanställda. Förvaltningen har som uppdrag att bistå våra kommuninvånare med vård och omsorg vid alla tillfällen i livet.
I Familjehemsgruppen arbetar 6 familjehemssekreterare, 6 socialsekreterare med fokus på barnen samt en verksamhetsledare och en psykolog på halvtid i som arbetar med Skolfam tillsammans med en specialpedagog från Barn och utbildningsförvaltningen. Arbetsgruppen deltar i flera olika utvecklingsprojekt med syfte att ytterligare förbättra kvalitén för de placerade barnen.
Familjehemsgruppen ingår i enheten Barn/Unga-utförare där även Familjerätten och Socialjouren i Halland ingår.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att du är ansvarig för all myndighetsutövning kring barnet. Du har ansvar för uppföljning av placeringen och kontakter med det biologiska nätverket. Socialsekreteraren arbetar i team med familjehemssekreteraren kring placeringen samt har gemensam handledning. I uppdraget ingår även arbete med Skolfam. Som barnets socialsekreterare bör du vara trygg, strukturerad och ha god förmåga att organisera ditt arbete. Du får stöd i det dagliga arbetet av verksamhetsledare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och gärna med erfarenhet av familjehemsvård. Det är önskvärt med goda kunskaper vad gäller barn/ungas utveckling och behov. Tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning för barn och unga är en merit samt erfarenhet av att arbeta enligt BBIC. Du behöver vara trygg, strukturerad och ha god förmåga att organisera ditt arbete.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan befintlig personal.