Socialsekreterare till Familjerätten

Socialsekreterare till Familjerätten

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett meningsfullt arbete och göra skillnad för familjers vardag och liv? Vi arbetar varje dag utifrån barnens bästa!

Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat/framstående socialt arbete. Förvaltningen innehåller både myndighetsutövning och behandlande och stödjande insatser för barn och ungdomar och deras familjer samt för vuxna. Inom förvaltningen finns enheten för Familjemottagning, Familjerätt och administrativt stöd där ett av våra tre team är Familjerätten. Familjerättens uppgift är att på tingsrättens begäran utreda frågor om vårdnad, umgänge och boende. Vi erbjuder också föräldrar som önskar information/rådgivning när det gäller familjerättsliga frågor.

Vi söker en tillsvidareanställning och ett vikariat. Vikariatet tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalighet och att erforderliga beslut fattas.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare hos oss på familjerätten arbetar du med utredningar, information och upplysningar. Arbetsuppgifterna kan innefatta:
• Utreda och godkänna avtal gällande vårdnad, boende och umgänge efter separation eller skilsmässa.
• Medgivandeutredningar inför adoption och faderskap samt utredningar rörande särskilt förordnad vårdnadshavare samt vårdnadsöverflyttningar.
• Rådgivning och samarbetssamtal för föräldrar.

Utredningsarbetet sker enligt den lagstiftning som hör familjerätten till. Som socialsekreterare hos oss vill vi att du kan arbeta med hela bredden av ärenden som kommer in. En förmån som finns hos oss är att du får handledning av en extern handledare en gång i månaden. Du har också en nära tillgång till arbetsledning och mentorer. För oss är det viktigt att våga ta hjälp och stödja andra i arbetet för att bidra i det kollegiala lärandet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och gärna har erfarenhet av handläggning av familjerättsärenden eller andra utredningar inom individ-och familjeomsorgen. Du har tidigare arbetat med myndighetsutövning och utredning inom området. Dokumentation är en viktig del och det är därför viktigt att du har IT-vana och gärna erfarenhet av dokumentation. De utredningar vi producerar går till nämnd och domstol, därför är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i tal och skrift. Körkort B är krav.

I ditt arbete möter du ibland komplexa familjesituationer och du kommer att ta beslut samt utföra utredningar parallellt, vilket gör att vi vill att du har god förmåga att prioritera bland dina uppgifter. Du behöver också kunna tänka flexibelt och anpassa efter olika situationer som uppstår och vara noggrann. Det är viktigt att du är trygg i dig själv och i din yrkesroll. Genom ett empatiskt och flexibelt förhållningssätt skapar du goda relationer med klienter och med dina kollegor både internt och externt. Du behöver vara en person som är bra på att möta olika människor i olika svåra situationer och kunna skapa en trygghet, vara lugn och snabbt bygga upp ett förtroende.

Tveka inte att söka till oss. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 november 2024

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

26 november 2024