OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba som socialsekreterare med inriktning mot barn och familj där ditt bidrag gör skillnad för individen? Område myndighet söker nu en socialsekreterare till familjerätten för en tillsvidareanställning och två socialsekreterare till utredningsenheten barn och familj för tidsbegränsade anställningar.
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat/framstående socialt arbete. Förvaltningen innehåller både myndighetsutövning och behandlande och stödjande insatser för barn och ungdomar och deras familjer samt för vuxna.
Inom förvaltningen finns enheten för Familjemottagning, Familjerätt och administrativt stöd där ett av våra tre team är Familjerätten. Familjerättens uppgift är att på tingsrättens begäran utreda frågor om vårdnad, umgänge och boende. Vi erbjuder också föräldrar som önskar information/rådgivning när det gäller familjerättsliga frågor.
På Utredningsenheten barn och familj inom Socialtjänsten arbetar vi med handläggning av ärenden inom individ- och familjeomsorg (IFO) mot målgruppen barn (0-17 år) och deras familjer. Vi som arbetar här är organiserade i två enheter med en gemensam enhetschef. Inom varje enhet finns fyra team med cirka sju socialsekreterare och en teamledare i varje.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare hos oss på familjerätten arbetar du med utredningar, information och upplysningar. I arbetsuppgifterna ingår att:
• Utreda och godkänna avtal gällande vårdnad, boende och umgänge efter separation eller skilsmässa.
• Medgivandeutredningar inför adoption och faderskap samt utredningar rörande särskilt förordnad vårdnadshavare samt vårdnadsöverflyttningar.
• Rådgivning och samarbetssamtal för föräldrar.
Utredningsarbetet sker enligt den lagstiftning som hör familjerätten till. Som socialsekreterare hos oss vill vi att du kan arbeta med hela bredden av ärenden som kommer in. En förmån som finns hos oss är att du får handledning av en extern handledare en gång i månaden. Du har också en nära tillgång till arbetsledning och mentorer. För oss är det viktigt att våga ta hjälp och stödja andra i arbetet för att bidra i det kollegiala lärandet.
Som socialsekreterare hos utredningsenheten barn och familj arbetar du med myndighetsutövning och handlägger IFO-ärenden mot målgruppen barn och unga (0-17 år) samt deras föräldrar. Vi har ett strukturerat arbetssätt utifrån jämställdhet och stöder vårt arbete i gällande lagstiftning.
Det innebär att du arbetar med följande:
• Utreder ansökningar och anmälningar enligt SoL.
• Gör skyddsbedömningar av inkommen information.
• Gör kvalitetssäkrade beslut och bedömningar som är till gagn för klienterna.
• Följer upp beslutade insatser och placerade barn.
• Bereder ärenden med stöd av LVU och LVM.
• Tar emot ansökningar och anmälningar.
• Företräder i förvaltningsrätt i domstol och är föredragande i nämnden (vi har teamledare som stöttar dig med detta vid behov).
• Deltar i externa möten i form av nätverk, brukare, familjemöten samt
• Dokumenterar i VIVA (journalföring, utredningar, vårdplaner).
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Slutförd socionomutbildning eller en beteendevetarutbildning med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom (30 hp socialt arbete, 7,5 hp psykologi och 7,5 hp socialrätt).
• Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning.
• Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
• Grundläggande IT-kunskaper och vana av att använda IT i din arbetsvardag.
Meriterande för tjänsten är:
• Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom barn- och ungdomsärenden eller familjerätt.
• Erfarenhet av dokumentation i arbetet.
• B-körkort (resor i tjänsten förekommer).
• Andra språkkunskaper än svenska och engelska.
Vi ser gärna att du har förmågan att se helheten i utredningsarbeten och lyssnar in det som är av vikt för utredningen. I ditt arbete möter du ibland komplexa familjesituationer och du kommer att ta beslut samt utföra utredningar parallellt, vilket gör att vi vill att du har god förmåga att prioritera bland dina uppgifter. Vidare är det viktigt att du är har en god förmåga att göra en hållbar planering i ditt arbete då arbetsmängden kan variera.
Du har ett öppet sätt och stort intresse för att lyssna på andra människor. Genom ett empatiskt och flexibelt förhållningssätt skapar du goda relationer med klienter och med dina kollegor både internt och externt. Du behöver vara en person som är bra på att möta olika människor i olika svåra situationer och kunna skapa en trygghet, vara lugn och snabbt bygga upp ett förtroende. Det är viktigt att du är trygg i dig själv och i din yrkesroll samt att du i krissituationer har förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du behöver vara flexibel när det gäller att kunna hantera ärenden av mer akut karaktär.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg
Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37