Socialsekreterare till Familjevården

Socialsekreterare till Familjevården

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad, i vårt område bor runt 120 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.



Arbetsplatsbeskrivning

Arbetsplatsen är belägen vid Telefonplan med närhet till kommunikationer.

Avdelningen Social omsorg på Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning ansvarar för både myndighetsutövning och serviceinsatser.

Familjeenheten består idag av mottagningsgrupp, fyra utredargrupper, ett placeringsteam, två familjevårdsteam samt stadsdelens öppenvård. Till enheten hör även ett administrativt team. 

Familjevården består av två team med ett nära samarbete där man har gemensamma ärenden. Teamen består av två biträdande enhetschefer, fem familjehemssekreterare, sex socialsekreterare, en rekryterare, två kontaktsekreterare samt stöd från en administrativ assistent.

I familjevårdsteamen finns hög kompetens, nyfikenhet, flexibilitet och ett mycket gott arbetsklimat. Vi söker dig som trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik! 

Arbetsbeskrivning

Välkommen att söka socialsekreterartjänst i vårt familjevårdsteam. 

I rollen som socialsekreterare i familjevården ingår att följa upp vården för barn och ungdomar 0-20 år som är placerade i familjehem enligt SoL eller LVU. Vi arbetar med komplexa ärenden med varierad problematik. Du följer upp barnen och ungdomarnas utveckling samt har kontakt och samarbetar med det nätverk och andra viktiga personer som finns runt dem. Du gör detta tillsammans med en familjehemssekreterare. Familjehemssekreterarens roll är att utreda, handleda och följa upp familjehemmen. Arbetet innefattar resor både i närområdet men också till andra delar av Sverige. Vi arbetar enligt BBIC med stöd av Signs of Safety, gällande lagstiftning samt utifrån Stockholms stads riktlinjer.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

- socionomexamen
- erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning
- erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom barn och ungdom
- lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift
- goda kunskaper om lagstiftning inom SoL och LVU 
- god samarbetsförmåga
- ordning och struktur i ditt arbete
- B-körkort 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att passa in i teamet och att tillföra och komplettera teamets kompetens.

Meriterande utbildning/kunskap

- tidigare erfarenhet av familjevård
- erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Paraplyet
- Signs of Safety
- Samtal med barn
- SAVRY

Som socialsekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med barn, ungdomar och deras familjer samt alla de parter som du samverkar med. 

Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Eftersom arbetet ibland innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.

Övrigt

Hos oss har du möjlighet att köpa ett subventionerat träningskort som gäller på stadens simhallar och gym. Du får även friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme/vecka. Vi tillämpar vinter- och sommararbetstid samt flextid, vilket gör att du kan styra din arbetstid utifrån dina behov. 

Vi har extern handledning en gång i månaden.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.

Urval och intervjuer kan ske löpande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024