Socialsekreterare till flyktingenheten

Arbetsbeskrivning

Är du socionom eller utbildad inom beteendevetenskap? Är teamarbete, socialt arbete och möjligheten att göra skillnad på jobbet en kombo som tilltalar dig? Om svaret är ja – sök då tjänsten hos oss!

Flyktingenheten startade i april 2015 och idag är vi en enhet med ca 30 personer. Vi som jobbar på flyktingenheten arbetar med olika uppdrag kopplat till myndighetsutövning för mottagande av ensamkommande barn samt återsökning av statliga ersättningar. Enheten består av enhetschef, teamledare, socialsekreterare, familjehemssekreterare, assistenter samt ekonomiadministratörer. Det är med stort mod och engagemang som vi arbetar för att vår målgrupp ska få den bästa möjliga etableringen i Sverige. Vi bedriver verksamheten utifrån forskning och beprövad erfarenhet och vi lägger stor vikt vid kvalitetssäkring och metodutveckling.

Flyktingenheten ingår i sociala nämndernas förvaltning (SNF). Läs gärna mer på denna länk:
www.vasteras.se/socialanamndernasforvaltning


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialsekreterare arbetar du mycket i team och bland annat jobbar du nära familjehemssekreterarna på enheten. För att ha möjligheten att bolla olika frågor och funderingar i vardagen så har du en teamledare som fungerar som din coach och arbetsledare. Genom gemensamma ärendedragningar i grupp och vid personlig vägledning från din teamledare får du möjlighet att utvecklas i din yrkesroll. Som anställd på flyktingenheten har du tillgång till regelbunden extern handledning och du blir en viktig person i flyktingenhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.

Dina arbetsuppgifter kommer exempelvis att vara att:
• ta emot ensamkommande barn när de kommer till Västerås och utifrån barnets behov hitta ett lämpligt HVB-hem eller familjehem.
• utreda barnet enligt BBIC (Barns Behov i Centrum) och säkerställa att det blir en bra start för barnet i Sverige. Detta innebär att du håller i enskilda samtal med barnet, samverkar med god man, familjehem/HVB-hem, hälso- och sjukvård samt med andra aktörer.
• följa upp barnen och deras situation regelbundet för att säkerställa och kvalitetssäkra en bra etablering i Sverige.

För oss är det viktigt att man som medarbetare har förståelse hela verksamheten och förvaltningen. Därför finns det möjlighet att gå på informationsträffar där du som medarbetare får en större förståelse och insikt i vad andra enheter gör och hur de arbetar. Som ny i din roll och beroende på din kompetens erbjuds du kompetensutveckling inom dokumentation, BBIC och verksamhetssystemet ProCapita.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt har annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant. Har du som söker annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant är kunskap i socialrätt meriterande och med denna utbildningsbakgrund kommer visstidsanställning att erbjudas. Då det i tjänsten ingår att skriva utredningar och att ha svåra samtal har du som söker goda kunskaper i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt arbete och arbete med barn och ungdomar. Vi ser även erfarenhet av myndighetsutövning som meriterande.

Som person besitter du ett visst mod. Du känner dig trygg med att prata om svåra saker och du kan stå för fattade beslut. Eftersom du blir en del av ett team och samverkan med andra aktörer blir en del av din vardag är det viktigt att du är en lagspelare. Vidare ser vi att du som söker är själgående och strukturerad. I denna rekrytering kommer det bli aktuellt med uppvisande av utdrag ur belastningsregistret. B-körkort är ett krav.


Vi ser fram emot din ansökan! (urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden).

Kontaktpersoner på detta företaget

Christine Wäneskog
021-39 84 10
Vårdförbundet Mimmi Högblom
021-10 41 66
Rektor Annelie Aleson
021-39 77 21
Rektor Mats Jensen
021-39 47 01
Specialpedagog Kerstin Nilseng
021-39 37 34
Specialpedagog Ulla Brännström Alesson
021-39 34 21
Lärarförbundet Ernst Lindkvist

Verksamhetschef Leif Larsson
021-39 81 01
Frimanska vux Maivor Andreasson
021-39 97 24
Mälarakademin Ann-Sofie Tersmeden
021-39 98 06

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerås stad
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. 2 tillsvidare tjänster och 1allmän visstidsanställning (1år) Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 23 juni 2016

Besöksadress

Stadshusentrén, Fiskartorget 72187 Västerås
None

Liknande jobb


Föreståndare till Tallgården i Virserum

Föreståndare till Tallgården i Virserum

16 december 2024

Socialsekreterare till Utredningsenheten

Socialsekreterare till Utredningsenheten

18 december 2024

Skolsocionom

Skolsocionom

18 december 2024

18 december 2024