Socialsekreterare till försörjningsenhetens mottagning

Arbetsbeskrivning

Att göra svåra och tuffa avvägningar som har stor inverkan på människors vardag, hör till vår vardag. Dessutom är arbetstempot högt då många människor har behov av vår hjälp.

Vi ska inte ljuga, vårt arbete är ingen dans på rosor. Men det är viktigt och vi gör skillnad. 

Det är inte bara om du vill ha ett utmanande och otroligt givande jobb med mycket tempo som du ska söka dig till oss, utan även om du tycker att det är lika viktigt med ett gäng bra arbetskamrater.

SOCIALFÖRVALTNINGEN

”Ibland regnar det och då behöver vi skydd av ett paraply. Men så kommer solen fram igen och då klarar vi oss utan paraply.”

Så ska vi på socialförvaltningen arbeta – som ett paraply.

Vi finns här när faluborna behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid barnens bästa i fokus.

ARBETSUPPGIFTER

Vårt uppdrag är att hjälpa människor att komma ut i egen försörjning. För att lyckas med det är du och din kompetens det viktigaste vi har.

Vi har två försörjningsenheter med sammanlagt fem arbetsgrupper inom vuxensektionen och vårt uppdrag är att utreda och bedöma individers behov av försörjningsstöd.

Vår vardag (och förhoppningsvis din också snart) ser ut så här:
Vi träffar personer som söker bistånd och ditt uppdrag är att utifrån den enskildes egna förutsättningar utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd i enlighet med SoL, bestämmelserna i Äktenskapsbalken och Föräldrabalken. Jaja, allt det där kan du säkert från din utbildning eller tidigare erfarenhet. Men som du förstår så kommer du att ha mycket klientkontakter och din roll är också att motivera och inge hopp, stötta och ge råd och uthålligt coacha klienterna till egen försörjning.

I vårt arbete är en grundläggande helhetssyn viktig. Vi måste tänka på alla parametrar – arbetslivet, social tillvaro och familj- och barnperspektiv. Dessutom arbetar vi med väldigt olika klientgrupper; personer med missbruk, psykisk ohälsa, barnfamiljer, arbetslösa, sjukskrivna, kriminella m.m.

TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har socionomexamen (eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren kan bedöma likvärdig) och goda kunskaper inom aktuella lagområden. Du ska också ha erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd. 

Dessutom vill vi att du har god datorvana och kan uttrycka dig väl både i tal och skrift.

Det är viktigt att du känner dig bekväm med arbetet som ofta innebär att möta människor med värdighet och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet.

Stor vikt läggs därför vid personlig lämplighet och vi söker dig som:

- Är engagerad

- Har empatisk förmåga

- Har förmåga att tänka kritiskt

- Är självgående

- Arbetar väl under tidspress

- Är strategisk och har förmåga att se situationer från ett helikopterperspektiv

- Har lätt för att samarbeta och vill vara en del av vårt gäng

FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR

Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. I Falu kommun erbjuder vi heltid till alla, med möjlighet till deltid. 

Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister.

UPPLYSNINGAR

Enhetschef: Jens Löf 023-829 65 

Enhetschef: Mats Björk 023-820 73 

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

SSR: Jan Nyberg, 023-821 67

Vision: Christina Johansson, 023-821 10

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 4 april 2017

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024