Socialsekreterare till Försörjningsstöd

Socialsekreterare till Försörjningsstöd

Arbetsbeskrivning

Vi söker en ny medarbetare till Försörjningsstödsenheten.
Enheten består av 16 kollegor som är engagerade, kunniga och som värnar om gott arbetsklimat och ger dig ett professionellt utbyte. Nu ska en av oss gå i pension och vi söker hens efterträdare.
Vi är en målgruppsinriktad organisation för att möjliggöra ett kvalificerat stöd till försörjningsstödstagare i processen att finna, få och behålla ett arbete - egen försörjning. Vi ser över våra processer och digitaliseringens möjligheter för att frigöra tid för motiverande, stödjande, klargörande och samverkande insatser i så hög utsträckning som möjligt. Försörjningsstödsenheten har en nära arbetsledning bestående av enhetschef och två stycken 1:e socialsekreterare.
Enheten har en egen mottagningsfunktion som ansvarar för information, rådgivning och nybesök till alla nya sökande.
Enheten ansvarar även för ett bistånd till tillfälligt boende samt bostäder i socialtjänstens egen regi såsom sociala kontrakt där en grupp inom enheten bara arbetar med boendefrågor. Enheten ansvarar även för biståndsinsatser till vuxna sökande som är utsatta för våld i nära relation.



ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreterare med fokus på att öka den enskildes försörjningsförmåga. Detta innebär att du kommer att leda den enskildes process i samverkan med vårdgivare, försäkringskassa, arbetsförmedling, arbetsmarknadsenheten med flera. Du kommer även att löpande handlägga ansökningar om bistånd försörjningsstöd. Tjänsten kommer att främst vara riktad mot målgruppen försörjningsstödstagare som står långt ifrån arbetsmarknaden. Du kommer också att ha dagansvar enligt schema där man hanterar akuta ansökningar i nya och pågående ärenden. I tjänsten ingår också handläggning av ärenden gällande våld i nära relation.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har erfarenhet av arbete som motsvarar beskrivningen av arbetsuppgifterna.
Du har en mycket god förmåga att leda processer både enskilt och i samverkan och motivera sökande till förändring och genomförande.
Du har kunskaper kring gällande lagstiftning och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vana av datasystemet Treserva samt kunskaper kring MI (Motiverande Intervju) är önskvärt. Du har en positiv grundsyn i allmänhet och till människors egen förmåga och resurser i synnerhet samt är lösningsfokuserad. Du har en mycket god förmåga att leda processer, strukturera ditt arbete, prioritera, genomföra arbetsuppgifter, komma till beslut och förmedla beslut.
Vi sätter stort värde på personlig lämplighet. Vi erbjuder utveckling inom MI, årsarbetstid, möjlighet att växla in semesterdagtillägg till flera semesterdagar och friskvårdssubvention.
Vi erbjuder framförallt ett gott stöd från både kollegor, 1:e socialsekreterare och enhetschef.
Urvalsarbetet kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden.
Du bör ha B körkort.
Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Metodhandledare Johanna Ström
0302-52 24 47
Enhetschef Jaana Sunnerud
0302-52 14 21
Metodhandledare Jeanette Risne
0302-52 16 67

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Familjebehandlare, vikariat

Familjebehandlare, vikariat

26 november 2024

26 november 2024

Familjehemskonsulent

Familjehemskonsulent

26 november 2024