OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Nu söker vi en socialsekreterare till vår enhet som arbetar med försörjningsstöd.
Som socialsekreterare hos oss kommer du ingår i ett grupp om 17 medarbetare fördelat på enhetschef, förste socialsekreterare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, rehabsamordnare, budget- och skuldrådgivare, konsumentvägledare, assistenter i vår reception samt handläggare för dödsboanmälningar och boende som bistånd. Vi har även två språkstöd som hjälper oss i vårt dagliga arbete.
Hos oss finns en nära arbetsledning från både enhetschef och förste socialsekreterare. Vi har veckovisa träffar med vägledning i grupp och extern processhandledning. Vår enhet kännetecknas av att kollegorna är tillmötesgående, ställer upp för varandra och tar nytta av varandras kompetens. Vi befinner oss i ett spännande skede med utveckling av e-tjänster, landsövergripande projekt och nya uppföljningsmetoder.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare ansvarar du för handläggning, utredning och beslut enligt socialtjänstlagen för dem som löpande ansöker om ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd. Du arbetar i klientmöten, utreder, samordnar behov och insatser, dokumenterar och fattar beslut. Du deltar aktivt i samverkan med andra aktörer såsom Arbetsförmedlingen, arbetsmarknadsenheten, landstinget och Försäkringskassan.
Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer. I dina arbetsuppgifter ingår att aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på kunna skapa de bästa förutsättningar för de personer som har behov av stöd från oss.
KVALIFIKATIONER
För oss är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för frågorna rörande ekonomiskt bistånd samt ett genuint intresse att förbättra situationen för de individer vi arbetar med.
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare erfarenhet av handläggning och utredning inom socialtjänsten är meriterande, främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande aktuell lagstiftning samt övriga myndighetspublikationer som gäller för området.
Vi söker dig som är trygg och har förmåga att bibehålla fokus och lugn även i stressade situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. I arbetet är du strukturerad och du kan planera och driva dina egna ärenden självständigt samtidigt som du kan be om hjälp när det behövs.
I mötet med såväl klienter som dina medarbetare har du ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka dig själv och andra. Du har förmågan att anpassa din kommunikation utifrån klientens behov. Vi arbetar med att se möjligheter och coacha utifrån den enskilde individens styrkor. Utbildning och erfarenhet från ett lösningsfokuserat arbetssätt är därför meriterande.
Då en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kommunicera med klienter, olika aktörer samt att arbeta med dokumentation krävs goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift. Du kan även göra dig förstådd på engelska, andra språkkunskaper är meriterande. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana. Kunskap i Procapita eller Lifecare är meriterande.
ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.