OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
Vill du vara med och göra skillnad för barn, unga och deras familjer i Sundsvalls kommun? Nu söker individ- och arbetsmarknadsförvaltningen (IAF) socialsekreterare inom barn och unga området. Vi arbetar enligt arbetstidsmodellen 6+2, vilket innebär 6 timmar arbetsplats förlagd tid/dag. Övriga 2 timmar är avsatta för reflektion, fortbildning och friskvård.
Individ och arbetsmarknadsförvaltningen spänner över områdena Barn- unga och familj, Missbruk och psykisk ohälsa, Arbete och försörjning samt Vuxenutbildning.
Vi skapar förutsättningar för trygga uppväxtvillkor och minskat utanförskap, förbättrad livssituation vid psykisk ohälsa och missbruk samt lärande och arbete. Vi ökar möjligheterna för individen till egen försörjning. Vi arbetar förebyggande och utifrån individens behov och möjligheter ger vi rätt stöd i rätt tid.
Inom verksamheten Barn, unga och familj har vi har organiserat oss i fyra geografiska team/områden, Ljustadalen/Sundsbruk, Skönsberg, Bredsand och Nacksta. Inom samtliga team arbetar vi över hela åldersspannet 0-18 år för barn och unga och i varje team ingår det en central del och en första linje.
Vi söker socialsekreterare för tillsvidareanställning inom Team Ljustadalen/Sundsbruks första linje och centrala team.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på centralt team ansvarar du för att utreda anmälningar och ansökningar om barn och unga som kan behöva stöd eller skydd inom ramen för socialtjänstlagen (SoL) samt lagen om vård av unga (LVU). Du arbetar även med verkställighet och uppföljning av öppenvårdsinsatser, vissa placeringar samt unga lagöverträdare.
Verksamhetens mål är att de barn och unga som är i behov av våra insatser ska få den möjligheten genom våra utredningar som klargör behovet för barn och deras föräldrar. Du arbetar i en grupp med sju socialsekreterare och har din arbetsplats i kommunhuset.
Första linjens socialsekreterare har myndighetsansvar, dvs de genomför utredningar och beviljar biståndsbeslut och ansvarar för uppföljning av bistånd. Syftet med arbetet i första linjen är att förebygga och erbjuda tidiga insatser. Socialsekreterarna arbetar även med råd och stöd. En viktig del av arbetet är samverkan med interna och externa aktörer. Arbetet kräver ett förebyggande och uppsökande förhållningssätt för målgrupper vi inte når på våra egna arenor tillsammans med andra aktörer. Du arbetar i en grupp med fyra socialsekreterare och tre familjebehandlare och din arbetsplats är lokaliserad i Ljustadalen.
Arbetet är utmanande och ger möjlighet till personlig utveckling. Du kommer som nyanställd att introduceras stegvis i de olika arbetsuppgifterna och du kommer att ha god tillgång till arbetsledning och stöd i arbetet. Du kommer även att erbjudas specifika utbildningar t.e.x kring olika metoder som t.e.x MI, ICDP samt ingå i ett länsgemensamt utbildningsprogram kring barn och unga, som innefattar bl.a. barnsamtal, risk och skyddsfaktorer, att sätta mål mm. Inom enheterna har vi extern handledning samt möjlighet till friskvård t.ex. årskort på gym, skidspåren Södra berget och kommunens fritidsanläggningar.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen och gärna tidigare erfarenheter av socialt arbete. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift. Har du också erfarenhet av handläggning och dokumentation inom myndighetsutövning i Socialtjänst är det meriterande. Erfarenhet och kunskap i BBIC, MI och ICDP ser vi också som meriterande.
Som person är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, är strukturerad och kan arbeta målinriktat mot deadlines. Du har en personlig mognad vilket innebär att du är känslomässigt stabil, har självinsikt och är trygg i dig själv. Du kan skilja på det personliga och professionella. Du har en empatisk förmåga, lätt att samarbeta med samt en nyfiken och utforskande hållning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
För att arbeta hos oss behöver du ha B-körkort.
ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.