OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20220187
Arbetsuppgifter
Nu har vår nya verksamhet Förstärkningsteamet varit igång sedan 1 april 2021 och vi ser redan nu att vi behöver utöka vårt team med ytterligare en medarbetare. Vi söker därför en erfaren utredande socialsekreterare inom Barn och unga.
Som socialsekreterare i Förstärkningsteamet kommer ditt huvudsakliga uppdrag vara att stärka upp arbetet vid tillfällig underbemanning inom myndighetsutövning i den sociala barnavården. Detta innebär att du arbetar på olika uppdrag som kan ha en varaktighet på allt från 2 veckor till 3 månader. Uppdragen du tar dig an kommer inbegripa:
• utredningar för barn och unga
• uppföljning av beviljade insatser för barn och unga
• arbete inom mottag
Förstärkningsteamet inbegriper idag en arbetsgrupp på 7 medarbetare samt en sektionschef. Upplägget av arbetet innebär att ni ca fyra dagar i veckan arbetar ute på olika uppdrag, och ca 1 dag i veckan arbetar vi tillsammans i arbetsgruppen. Under den dag vi är samlade i arbetsgruppen har vi exempelvis planering, APT, kompetensutveckling, reflektion samt extern handledning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som uppfyller följande krav för tjänsten:
• Socionomexamen (210hp)
• Minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete inom barn och unga
• Erfarenhet av BBIC
• Mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift
• Goda datorkunskaper
Det är meriterande om du tidigare arbetat enligt Signs of safety, har utbildning och erfarenhet av MI samt fortbildning inom området barn och unga (såsom anknytningsteori, ADAD m.m). Om du har erfarenhet av arbete i Procapita och/eller Lifecare kommer det att underlätta ditt arbete. B-körkort samt körvana för manuellt växlad bil är önskvärt men inte ett krav.
Som person ser vi att du som söker är trygg och stabil i dig själv och ditt arbete som socialsekreterare inom barn och unga. Du är självgående, initiativtagande och kan självständigt planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Då tjänsten innebär att du tar dig an kortare uppdrag i olika delar av vår verksamhet ställs även mycket höga krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. För att trivas i tjänsten behöver du ha lätt för att anpassa dig till nya miljöer, arbetsgrupper och snabbt kunna skapa nya kontakter och bygga relationer. Samtidigt är du även uppgiftsorienterad och har stort fokus på utförandet av ditt uppdrag.
Då du i denna tjänst kommer vara med och fortsätta utveckla vår nya verksamhet krävs även att du har ett stort engagemang och en vilja att lyfta blicken samt delta i och driva verksamhetens utvecklingsarbete framåt.
Låter detta som något för dig? Ta då chansen att vara med och bidra med dina erfarenheter och din kompetens när vi fortsätter utveckla vår verksamhet!
Om arbetsplatsen
Verksamhetsområde Individ och familj är indelad i två avdelningar med olika uppdrag och fokusområden. Dessa områden är Insats och Utredning. Inom Utredning startade vi i början av året upp en ny verksamhet - Förstärkningsteamet - som idag består av sju socialsekreterare och en sektionschef. Verksamheten startade 1 april 2021 och bedrivs inledningsvis som ett projekt med en projekttid på ca 2 år. Verksamheten kommer under projekttiden löpande att följas upp och utvärderas, och verksamhetens organisering och uppdragsprocess kan vid behov komma att justeras. Med anledning av uppdragets karaktär kommer socialsekreterare i Förstärkningsteamet, under projekttiden, ha ett lönetillägg.
Förstärkningsteamet ingår i enhet Mottag och Social jour. Medarbetare i teamet anställs på en tillsvidaretjänst i Arbetsmarknads- och socialförvaltningen med en placering i projektet under projekttiden fram till februari 2023.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast möjligt enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vårt rekryteringssystem under Lördagen den 19 februari från klockan 8.00 till 14:00 kommer att vara otillgängligt pga underhållsarbete. Du kommer inte att kunna skicka in din ansökan till oss under dessa timmar. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär avbrottet orsakar dig och välkomnar din ansökan.
I denna rekrytering har vi även valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Urval inför intervjuer kommer att ske i början av vecka 8. Digitala första intervjuer är planerat till torsdag eftermiddag 24/2, förmiddag 25/2 samt förmiddag onsdag 2/3. Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98