OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
Socialförvaltningen är en del av socialtjänsten i Göteborg och ska se till att alla ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga ska få en god start i livet. Stöd som erbjuds inom individ och familjeomsorg är bland annat ekonomiskt bistånd, socialt boende, familjehem, stöd till familj, barn och ungdom, fritidsverksamhet, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med förebyggande arbete kring tex folkhälsoarbete, samhällsplanering och lokalt trygghetsarbete. Förvaltningen har även ett övergripande ansvar för stadens samverkan i civilsamhället.
Socialförvaltningen kommer att organiseras som fyra förvaltningar; Centrum, Hisingen, Nordost och Sydväst. Vi söker dig som vill vara med i uppstartsarbetet.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en socialsekreterare som vill arbeta tillsammans med oss på vår härliga enhet!
Hos oss blir du en del av en arbetsgrupp med kollegialt stöd och öppenhet där kreativa och engagerade medarbetare uppskattas.
Funktionshinderenheten ligger på Angereds torg och består av drygt 20 socialsekreterare, två 1: e socialsekreterare och en enhetschef.
I uppdraget som socialsekreterare kommer du att utreda, bedöma behov och besluta om insatser enligt LSS och SoL. I arbetet ingår även uppföljning av beviljade insatser. Arbetet som socialsekreterare innebär många möten med olika personer och vi samverkar i stor utsträckning med såväl interna som externa samverkanspartners. Funktionshinderenheten i Angered bedriver ett aktivt arbete med att förbättra verksamheten utifrån brukarnas behov med ett jämställt och normkritiskt tänkande.
Vi arbetar aktivt med att vara en lärande organisation och att du som nyanställd ska få en god introduktion. Vi erbjuder dig ett självständigt arbete, med utrymme för att planera din egen tid i form av flexibel arbetstid. Vi erbjuder dig även nära arbetsledning och metodhandledning samt extern processhandledning.
I Angereds stadsdelsförvaltning arbetar vi utifrån Göteborgs Stads förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
KVALIFIKATIONER
• Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig är ett krav.
• Erfarenhet av myndighetsutövning och av målgruppen är meriterande.
• Erfarenhet av IBIC metoden och av Treserva är önskvärt.