OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker just nu en socialsekreterare som skall arbeta framförallt mot målgruppen vuxna personer som tillhör personkrets 1, 2 eller 3 enligt LSS. Tjänsten är ett föräldravikariat på 1,5 år med start omgående.
Du kommer att kartlägga, utreda, bedöma behov och fatta beslut om bistånd och insatser enligt socialtjänstlagen (SOL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Du ska med hjälp av din kunskap, kreativitet och ett bra bemötande se till att människor med funktionsnedsättningar, oavsett ålder, får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.
Idag består arbetsgruppen av 11 socialsekreterare, 2 1:e socialsekreterare och enhetschef. På vår arbetsplats har alla ett helhetsansvar för enheten, men i det dagliga arbetet så har vi specialiserat oss mot olika målgrupper, barn och unga vuxna upp till 21 år samt vuxna som tillhör någon av personkretsarna.
Jag som enhetschef har ett tillitsbaserad ledarskap och tycker det är viktigt med ett gott bemötande innehållande ett prestigelöst förhållningssätt inom arbetsgruppen. Viktigt för mig är också att olikheter berikar och att vi alla besitter olika styrkor som är viktigt att ta till vara på.
En viktig del i vår vardag är att samverka/samarbeta med interna och externa parter som är viktiga utifrån den enskildes livssituation och vi vill att du delar vår värdering att insatser bäst utformas i samverkan med den enskilde.
Arbetsplatsen ligger på första långgatan 21 B med god kommunikation samt närhet till våra olika samverkanspartners.
Du kommer att jobba i en erfaren och engagerad arbetsgrupp som gärna delar med sig av kunskap och erfarenheter. Du blir en del av en härlig och glad arbetsgrupp med mycket humor och där vi gör mycket roligt tillsammans.
Du kommer att erbjudas metodhandledning och extern processhandledning. Du kommer att få en god introduktion med succesiv inslussning i tjänsten. Du kommer även få en mentor.
Välkommen med din ansökan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver vara väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift. Det är önskvärt att du har erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut. Har du dessutom erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC/ Treserva/ SAMSA så är det meriterande.
Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden:
Bemötande
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Strukturerad
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.
Stabil/trygg
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Socialt säker
Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Ansvarsfull
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
Du som söker kommer att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas digitalt eller hos oss på enheten.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.