OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en vardagshjälte? Då menar vi inte en hjälte med mantel, utan en hjälte som med hjälp av erfarenhet, kunskap och övertygelse bidrar till samhället och förenklar vardagen för andra människor. Då är du välkommen till oss på Socialjouren!
Om tjänsten
Välkommen till oss på IFO, enheten Socialjour. Nu förstärker vi vårt team för att möta de nya reglerna gällande 11-timmars dygnsvilan och säkerställa att vi fortsätter leverera god kvalitét i vårt arbete.
Hos oss på IFO, enheten Mottagning och Socialjour får du både meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter som innebär att du arbetar direkt i akuta situationer utanför kontorstid. Som socialsekreterare vid Socialjouren kan det innebära att du är medborgarnas första möte med Socialtjänsten men också att du bedömer oro i ett redan pågående ärende.
Som socialsekreterare i Socialjouren ingår du i ett starkt team på flera mycket erfarna socialsekreterare som är vana att hantera akut oro gällande medborgare i alla åldrar och sociala situationer. Örebro Socialjour är även länsjour för flera kommuner i Örebro län och vi har öppet alla dagar i veckan, året om. Som socialsekreterare vid Socialjouren är dina arbetspass både varierande, betydelsefulla och utvecklande, vi samverkar bland annat med IFO:s utredningsenheter, andra Socialjourer, Regionen, Polisen och andra viktiga aktörer i samhället.
Hos oss är du aldrig ensam. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av dina närmaste kollegor och din gruppledare, vi har regelbundna samråd och har även möjlighet till extern handledning. För att du ska lyckas i din roll finns även medarbetare med andra yrken redo att stötta dig, så som administratörer, medhandläggare och transportörer.
Det här får du hos oss
Vi erbjuder dig en trygg anställning i en stor organisation, med många möjligheter att prova på olika inriktningar och arbetsuppgifter inom socionomområdet.Vi vet att kompetensutveckling är viktigt för att lyckas och trivas på jobbet, och erbjuder dig som jobbar här möjlighet till fördjupning och specialisering utifrån vår kompetenstrappa. Du får också delta på föreläsningar och på andra sätt fördjupa dig inom ditt område. Som nyanställd får du en gedigen introduktion, så att du kan känna dig trygg i din nya roll. Du får även såklart stöd i praktiska frågor om allt ifrån vart kaffemaskinen finns, till hur olika processer ser ut.
Exempel på arbetsuppgifter:
• risk- och skyddsbedöma, utreda och handlägga ärenden enligt SoL, LVM och LVU
• samarbeta med externa samarbetspartner
• besluta enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst
• POSOM vid större katastrofer
Om arbetsplatsen
Hos oss på Socialjouren arbetar 6 medarbetare och 1 gruppledare med att stötta och hjälpa våra medborgare. Tillsammans arbetar vi för att ge dem en bättre vardag. Hos oss är vi stolta över att ha högt i tak och att alltid ställa upp för varandra när det är tufft. Här blir du del av ett gäng kompetenta och nyfikna kollegor, som har en stor spridning av åldrar och erfarenheter i bagaget. Vi sitter i lokaler nära Örebro Centralstation, på Ribbingsgatan 1-3.
Inom myndighetsverksamheten inom Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg finns flera områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem, Familjerätt, Mottagning och Socialjour. Här ingår också utredningsenheter för samtliga åldersgrupper; barn, unga och vuxna
Kvalifikationer
Att jobba som socialsekreterare hos oss är utmanande, stimulerande och komplext. Därför behöver vi dig som är trygg och stabil. Vi tror också att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba, rättssäkra lösningar och har förmåga att behålla lugnet i stressade och pressade situationer. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• socionomexamen 210 hp
• B-körkort för manuell växellåda
• minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövning
• kunskaper i SoL, LVU och LVM
Meriterande:
• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten
• erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet av att arbeta med MI (Motivational interviewing)
• erfarenhet av arbete med våld i nära relation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 september eller enligt överenskommelse
Antal tjänster: 3
Arbetstider: dag/kväll/helg/natt, i tjänsterna ingår även beredskapstid.
Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67