OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett hjärta för barn och vill du ingå i ett engagerat team som brinner för det sociala arbetet? Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att kunna göra skillnad för barn och familjer. Ta chansen att få ett av Sveriges viktigaste jobb, som socialsekreterare på Utredning barn och familj!
Om tjänsten
Som socialsekreterare på utredning barn och familj möter du barn mellan 0-13 år och deras familjer. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets situation, göra bedömningar enlig SoL och LVU samt genomföra uppföljningar i syfte att ge barn en trygg och stabil tillvaro. Arbetet innebär även att skriva yttranden till olika myndigheter samt samarbeta med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Du arbetar enligt BBIC och dokumenterar i verksamhetssystemet Procapita. Vidare medverkar du till att familjens egna resurser och lösningar tillvaratas.
Som socialsekreterare hos oss kommer du att ingå i en nyfiken arbetsgrupp med ett nära ledarskap och administrativt stöd. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare, kollegor samt extern handledning. Hos oss får du en trygg anställning och det är viktigt att du både mår bra och utvecklas på jobbet.
Som socialsekreterare inom Socialnämndens myndighetsutövning erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning och en mängd förmåner. Du får:
• grundlig introduktion efter anställning
• en fadder som stöd i praktiska frågor
• fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar
• kringresurser såsom administratör, medhandläggare och transportör
• regelbunden handledning
Socialnämnden har efter två års sammanhängande tjänstgöring med myndighetsutövning på utredningsenheterna, ett lönetillägg på 2000 kr per månad. Vi hoppas att du blir en av oss!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• beslut enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst
Kompetenskrav
• socionomexamen 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. Du har lätt för att ställa om till ändrade omständigheter samtidigt som du kan hantera flera processer samtidigt. För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. Du kommer att träffa människor med olika förutsättningar varför det i rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten, handläggning och utredning av ärenden
• erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet av MI (Motivational interviewing)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 4
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på sex områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem och familjerätt, Mottagning och Socialjour, Socialkontor Vivalla, Utredning barn, ungdom och vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb
En första intervju kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 november.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67