Socialsekreterare till IFO, Utredning Barn

Socialsekreterare till IFO, Utredning Barn

Arbetsbeskrivning

Har du ett hjärta för barn och vill du ingå i ett engagerat team som brinner för det sociala arbetet? Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att kunna göra skillnad för barn och familjer. Ta chansen att få ett av Sveriges viktigaste jobb, som socialsekreterare på Utredning barn och familj!

Om tjänsten
Som socialsekreterare på utredning barn och familj möter du barn mellan 0-13 år och deras familjer. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets situation, göra bedömningar enlig SoL och LVU samt genomföra uppföljningar i syfte att ge barn en trygg och stabil tillvaro. Arbetet innebär även att skriva yttranden till olika myndigheter samt samarbeta med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Du arbetar enligt BBIC och dokumenterar i verksamhetssystemet Procapita. Vidare medverkar du till att familjens egna resurser och lösningar tillvaratas. 

Som socialsekreterare hos oss kommer du att ingå i en nyfiken arbetsgrupp med ett nära ledarskap och administrativt stöd. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare, kollegor samt extern handledning. Hos oss får du en trygg anställning och det är viktigt att du både mår bra och utvecklas på jobbet.



Som socialsekreterare inom Socialnämndens myndighetsutövning erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning och en mängd förmåner. Du får:


• grundlig introduktion efter anställning
• en fadder som stöd i praktiska frågor
• fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar
• kringresurser såsom administratör, medhandläggare och transportör
• regelbunden handledning

Socialnämnden har efter två års sammanhängande tjänstgöring med myndighetsutövning på utredningsenheterna, ett lönetillägg på 2000 kr per månad. Vi hoppas att du blir en av oss!

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• beslut enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst

Kompetenskrav

• socionomexamen 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda

Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. Du har lätt för att ställa om till ändrade omständigheter samtidigt som du kan hantera flera processer samtidigt. För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. Du kommer att träffa människor med olika förutsättningar varför det i rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande 

• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten, handläggning och utredning av ärenden
• erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum) 
• erfarenhet av MI (Motivational interviewing)

Omfattning och tillträde 
Anställningsform: tillsvidareanställning 

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 4

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på sex områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem och familjerätt, Mottagning och Socialjour, Socialkontor Vivalla, Utredning barn, ungdom och vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. 

Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer! 



Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb

En första intervju kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 november 2022
  • Ansök senast: 29 november 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024