OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.
Heby kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund och livserfarenhet.
Vi är just nu inne i en digitaliseringsutveckling för att försöka minska administration och öka det sociala förändringsarbetet.
En medarbetare fokuserar nu extra på digitaliseringsarbetet varpå vi stärker upp med en socialsekreterare. Vi söker därför dig som vill vara med i vårt utvecklingsarbete med försörjningsstöd. Om du trivs i det personliga mötet med en medmänniska där fokus ligger på att tillsammans med den enskilde hitta pusselbiten som gör skillnad i personens liv så kanske arbetet som socialsekreterare hos oss kan passa dig. Arbete med försörjningsstöd har traditionellt haft ett rykte om sig att främst fokusera på administrativa uppgifter. Det vill vi på socialtjänsten i Heby förändra! Vi står inför en förändring med syfte att ge så mycket tid som möjligt för det viktiga sociala förändringsarbetet med människor i olika utsatta livssituationer. Vi brinner för att utveckla det sociala arbetet, gör du? Vill du vara med? Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad!
Vår arbetsplats kännetecknas av mycket skratt, omtanke om varandra och en vilja att samverka för att hitta de bästa lösningarna. Arbetet kännetecknas av omväxling, inflytande, korta beslutsvägar och ett gott samarbete. Du har stor frihet hur du lägger upp din arbetsdag och möjlighet finns även till arbete på distans oavsett pandemin. Vi ser framemot att få berätta mer om vårt arbete och höra mer om dig och ditt engagemang inom socialtjänstens frågor!
Ditt uppdrag
Arbetet innebär att utreda, ta beslut och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen gällande rätten till försörjningsstöd och till viss del olika behov vid bostadslöshet eller risk för bostadslöshet. Arbetet handlar i första hand om att tillsammans med klienten möjliggöra självförsörjning. Vägen kan vara snårig och vårt jobb är att vara ett aktivt samordnande och motiverande stöd för att hjälpa klienten att själv hitta vägen till självförsörjning. Du kommer att jobba med allt förekommande arbete inom försörjningsstöd; från mottagning av nya ärenden till löpande handläggning, motivationsarbete och uppföljning av insatser. Inriktningar i tjänsten mot t ex vissa målgrupper kan givetvis diskuteras vid intervju om särskilda intresseområden finns.
Arbetet innebär mycket intern och extern samverkan för att skapa bästa möjliga lösningar för individen och i det arbetet är du ”spindeln i nätet”. Du har kunskap och kan navigera i välfärdssystemen. Inom enheten IFO vuxna arbetar 2 teamledare och 10 socialsekreterare inom arbetsområdena; försörjningsstöd, bostad/hemlöshet, missbruk och våld i nära relation. Som socialsekreterare har du ett nära stöd i det dagliga arbetet av teamledare och kollegor, du får tillgång till vägledning i grupp varje vecka samt extern handledning. På kontoret sitter vi tillsammans med all övrig socialtjänst såsom barn- och familj, socialpsykiatri och öppenvård och det finns ett väl upparbetat samarbete vilket ger bra förutsättningar att åstadkomma goda resultat tillsammans.
Din profil
Vi söker dig som har socionomexamen, alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Som person är du initiativrik, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga, en god förmåga att sätta dig in i andras situation och ett stort intresse för socialt arbete. Du har förmåga att motivera till förändring och att skapa goda relationer. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig!
Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet är det ett krav att du kan uttrycka dig mycket väl i både tal och skrift och att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten via praktik eller arbete, kunskaper i verksamhetssystemen Procapita och Viva och utbildning i MI.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav. Intervjuer kommer att ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattats.
Följ oss gärna på Instagram!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.