Socialsekreterare till Individ- och familjeomsorgen, IFO

Socialsekreterare till Individ- och familjeomsorgen, IFO

Arbetsbeskrivning

Vill du bli en vardagshjälte och vara en del av ett dream team som kämpar för en bättre värld? Då är det här jobbet för dig! Som socialsekreterare på IFO kommer du att vara en del av ett team som tror på att det är möjligt att göra skillnad varje dag och ge tillbaka till samhället på ett meningsfullt sätt. Så, varför vänta? Bli en del av vårt team och låt oss göra skillnad tillsammans!

Om tjänsten
Välkommen till oss på Individ- och familjeomsorgen! Vi har nu fått utökade resurser och söker därför fler socialsekreterare till två av våra utredningsenheter, utredning barn och familj och utredning ungdom. 

Som socialsekreterare utredningsenheten ungdom möter du målgruppen ungdomar mellan 13-20 år och deras vårdnadshavare. Ditt uppdrag är att utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU. I arbetet ingår även att skriva yttranden till olika myndigheter samt samarbeta med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst.

Som socialsekreterare på utredning barn får du möta barn mellan 0-12 år och deras familjer. Ditt uppdrag är att utreda barnets situation, göra bedömningar enlig SoL och LVU samt genomföra uppföljningar i syfte att ge barn en trygg och stabil tillvaro. Arbetet innebär även att skriva yttranden till olika myndigheter samt samarbeta med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Du arbetar enligt BBIC och dokumenterar i verksamhetssystemet Procapita. Vidare medverkar du till att familjens egna resurser och lösningar tillvaratas.

Vi erbjuder dig en trygg anställning och vi värnar om ditt välmående och utveckling på jobbet. Du kommer att ingå i en nyfiken arbetsgrupp och du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare, kollegor samt extern handledning. Som nyanställd hos oss får du en introduktion för att du ska känna dig trygg i din nya roll. Vi erbjuder dig en fadder som stöd i praktiska frågor samt kringresurser så som administratörer, medhandläggare och transportör. Du erbjuds även fördjupning och specialisering utifrån en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar. Det finns även möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån. 

Socialnämnden ger dig ett tillägg på din grundlön med 2000 kr i månaden efter två års sammanhängande tjänstgöring inom myndighetsutövning på utredningsenhet. Så, vad sägs? Vill du bli en av oss och göra skillnad för de vi finns till för? 

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• besluta enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser 

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten inom Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg bygger på flera områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem, Familjerätt, Mottagning och Socialjour, samt utredningsenheter för samtliga åldersgrupper, barn, unga och vuxna. Mottagning och Socialjour tar emot alla typer av ärenden och åldersgrupper. 

Kvalifikationer
Rollen som socialsekreterare hos oss är utmanande, stimulerande men också komplex. Vi behöver därför dig som är trygg och stabil. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du kan behålla lugnet i stressade och pressade situationer. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen 210 hp
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten
• erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum) 
• erfarenhet av att arbeta med MI (Motivational interviewing)

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 6

Arbetstid: dagtid med flexavtal 

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Urval och intervjuer sker löpande. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 maj.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 6 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 april 2023
  • Ansök senast: 7 maj 2023

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb