OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Välkommen till sektionen Utredning och uppföljning!
Enheten Intro Stockholm är en enhet som tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och har fina lokaler vid Medborgarplatsen 25 mitt på Södermalm i centrala Stockholm.
Uppdraget är att vara de första att ta emot nyanlända flyktingar som anvisats till Stockholm stad för bosättning. Brukarna tillhör nyanlända såsom ABO, KVOT , EBO (egenbosatta) och de som kommer på anknytning till redan bosatt person.
Vi består av sex olika sektioner, sektionen för socialt stöd, sektionen för mottagning, sektionen för utredning och uppföljning, tillfälliga boenden, Hökarängens HVB och akutboende samt stödteamet.
Stockholm verkar under paraplyorganisationen Welcome House. Verksamheten är en samverkan mellan socialförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen där enheten Intro Stockholm och arbetsmarknadsförvaltningens Etableringscentrum ingår.
På Welcome House kan nyanlända personer komma för stöd under sin första tid i Stockholms stad. De erbjuds ett tidigt, förebyggande och sammanhållet stöd i sin etablering i Stockholm.
Arbetsbeskrivning
På sektionen Utredning och uppföljning finns det 9 socialsekreterartjänster och en biträdande enhetschef. Du kommer få arbeta med ett engagerat team. Huvudarbetsuppgifterna är att utreda och bedöma rätten till kompletterande ekonomiskt bistånd för nyanlända. Som stöd finns arbetsgruppens ärendegenomgångar, handledning, och enskilda ärendegenomgångar tillsammans med biträdande enhetschef.
Samverkan internt och externt med de andra enheterna och ett gott bemötande till våra nya Stockholmare är en självklarhet i vårt arbete.
Vi söker en engagerad och flexibel socionom med viljan att leverera den bästa kvalitén med fokus och stor nyfikenhet på de vi träffar, våra brukare. Du tycker det är utvecklande med myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd.
Kvalifikationer
Du ska ha socionomexamen. Ett krav är att du också har erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd och sociala dokumentationssystemet Paraplyet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbetat med nyanlända inom etableringsprogrammet.
Du ska ha god kännedom om Socialtjänstlagen samt mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
För att trivas och lyckas i tjänsten behöver du vara flexibel, kommunikativ, noggrann, strukturerad och ha förmågan att vara självgående.
Du har en god förmåga att etablera kontakt med såväl individer som våra samverkanspartner. För dig är förändring ett naturligt inslag i utvecklingsarbete och ett aktivt medarbetarskap är nyckeln till framgång.
Intervjuer kommer ske löpande.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.