OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.
Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen
Krimteamet tillhör verksamhetsområde Barn, unga och familj. Nu söker vi en socialsekreterare till teamet, som idag består av sex medarbetare. Hos oss kommer du få uppleva en arbetsplats där den ena dagen inte är den andra lik! Du kommer ha möjlighet att växa med utmaningar genom att leda dig själv och påverka och hjälpa våra barn, unga, och unga vuxna i rätt riktning.
Arbetsuppgifter
Krimteamets målgrupp består av barn, unga och unga vuxna 10-21 år som begått, är misstänkta eller varit utsatta för brott samt befinner sig i riskzonen för kriminalitet eller missbruk. Krimteamet undersöker risk- och skyddsfaktorer för att kartlägga och mobilisera eventuella resurser i familjen för att kunna arbeta både akut och långsiktigt. I uppdraget ingår även ”Att avbryta och förhindra kriminalitet och våldsbejakande extremistiska miljöer”.
Krimteamet har kontor på socialförvaltningen och har ett rullande schema på polishuset som bemannas av två socialsekreterare som sitter tillsammans med polisens ungdomsutredare och områdespoliser. Socialsekreterarna närvarar vid förhör med barn och unga under 18 år samt håller samtal med den unge och föräldrar efter förhöret.
Socialsekreterarna har också ett administrativt ansvar som innebär råd och stöd, delta vid regelbundna möten med berörda parter, förmedla information samt planera för verksamheten. Arbetet består vidare av att informera och konsultera bland annat om socialtjänstens arbete och anmälningsskyldighet. Verksamhetsutveckling är en självklar del i arbetet.
Vidare uppdrag i tjänsten:
• Att avge yttranden, på begäran av polis, åklagare och tingsrätt, på unga och unga vuxna som misstänks för brott samt avge körkortsyttrande, passyttrande och särskild personutredning.
• Att vara samordnare för påföljd av ungdomstjänst (15-21 år) och en del av påföljd ungdomsvård, i form av samtalsserie RePulse och Kriminalitet som livsstil.
• Att vara samordnare för medling mellan brottsutövare (12-21 år) och den som är brottsutsatt.
• Att erbjuda samtalstöd för barn och unga (10-21 år) som blivit utsatta för, eller bevittnat brott.
• Att ansvara över kartläggning med stöd av metoden "SAVRY” – Structured Assessment of Violence Risk in Youth”.
• Att samverka med Kriminalvården häktet/frivården som socialsekreterare på häktet med uppsökande verksamhet gällande häktade unga och unga vuxna.
Kvalifikationer
Utbildad socionom och minst två års erfarenhet av arbete med utredning och myndighetsutövning inom barn, unga och familj samt unga vuxna. God kännedom om Helsingborg Stad, dess organisation samt rättsväsendet är meriterande. Önskvärt är att du har en erfarenhet av att ha arbetat med unga för att förebygga kriminalitet.
Kunskap om risk- och skyddsfaktorer för unga är meriterande, likaså kunskap om brottsutsatthet, medling och ungdomstjänst.
Meriterande är om du har kunskaper/utbildning i det lösningsfokuserade arbetssättet. Du ska känna dig trygg i att hålla samtal med flera personer då oftast både den unge och dess föräldrar deltar i samtalet.
Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning, för att på ett trovärdigt sätt kunna företräda socialtjänsten gentemot annan myndighet. Det krävs att du har lätt för att samarbeta både internt och externt, att du både är självständig och har lätt att arbeta i team. Du ska ha ett stort mått av flexibilitet då arbetet ibland kräver snabba förflyttningar för att kunna närvara vid förhör.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav.
Intervjuer kommer ske löpande, välkommen med din ansökan!
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2023-09-17
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.