OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20213214
Arbetsuppgifter
Vi söker nu två medarbetare, en dagtjänst och en nattjänst, till Kriscentrum Boende Heder. Kriscentrum Boende Heder är ett HVB (hem för vård eller boende) för flickor och unga kvinnor i åldern 14–22 år som är utsatta för hedersvåld och har ett skyddsbehov. Vid undantagsfall kan boendet även ta emot kvinnor utan barn (upp till 30 år) som är utsatta för våld i nära relation. Alla placeringar föregås av kontakt med socialtjänsten och kan ske såväl planerat som akut, dygnet runt.
Personal är behjälpliga i bedömningen kring skyddsbehovet. Dagpersonalen ansvarar för skyddsbedömningar efter genomgången nätverkskarta, samt Patriark. Dagpersonalen ägnar stor del av sin arbetstid åt samtal med de placerade, kontakt med placerande socialsekreterare, vårdkontakter samt övriga samarbetspartners.
Som socialsekreterare på natten arbetar du ensam men har alltid en kollega i beredskap som kan kontaktas via telefon under nattens alla timmar, och vid behov infinna sig på plats. Vidare har du chef i beredskap som också är tillgänglig. På natten arbetar du främst med informativa och framför allt stödjande samtal, joursamtal via telefon, dokumentation samt samverkan med Social Jour. Arbetet består också av praktiska arbetsuppgifter i boendet samt lugna aktiviteter för barn och unga vuxna kvällstid. Det är viktigt att nattpersonalen motiverar de placerade flickorna att lägga sig i rimlig tid då sömn många gånger är avgörande för måendet. Det är även viktigt att ha god förståelse för kris och trauma.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen samt minst två års aktuell erfarenhet av relevant socialt arbete. Vi vill även att du tidigare kommit i kontakt med ärenden som rör heder och våld i nära relationer genom ditt arbete. Det är meriterande om du har utbildning och/eller erfarenhet av arbete inom nedan angivna områden:
• Skyddat boende
• HVB
• Patriark
• FREDA
• MI
• Utredning inom Barn och Familj
Som person ser vi att du som söker har en god samarbetsförmåga som gör att du kan lyssna in samt visa intresse och förståelse för andra människor. Du har ett gott bemötande och förmågan att snabbt skapa goda relationer med andra. Vidare ska du kunna planera arbetet självständigt och ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Du har stor drivkraft, är lyhörd och har lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter. Med tanke på verksamheternas utformning är det av stor vikt att du kommunicerar tydligt, samt att du är trygg i dig själv och har förmåga att skapa förtroende.
Du ska kunna fatta snabba och tydliga beslut som kan innebära svåra val. Du ska kunna ta egna initiativ, agera med självförtroende och arbeta självständigt. Det är viktigt att du bidrar till arbetsgruppen och ser vikten av att vara en lagspelare. Du ska ha förmåga att lyssna, rådfråga kollegor/chef och kommunicera proaktivt.
Du kommer att arbeta med ungdomar och unga vuxna i ett kollektiv där du som medarbetare förväntas hantera de placerade individuellt men även i grupp. Meriterande om du har kunskap i konflikthantering. Det är av stor vikt att du visar respekt för andra gruppmedlemmars (både kollegor och placerade) åsikter och bidrag.
Du har goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift. Om du behärskar andra språk är detta meriterande. B-körkort för manuellt växlad bil är ett krav för dagtjänsten och önskvärt men inget krav för nattjänsten.
Om arbetsplatsen
Arbetsgruppen på Boende Heder består av 8 medarbetare, varav 6 arbetar dagtid och 2 alternerar på natten. Verksamheten är en av flera verksamheter inom enheten Kriscentrum, som tillhör Arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Som anställd hos oss erbjuds du friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: 2022-03-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Endast kvinnor kan komma att anställas då tjänstens placering är vid ett skyddat boende.
I denna rekrytering har vi för att än mer säkerställa ett kompetensbaserat urval valt att rekrytera utan personligt brev och ber dig därför att inte bifoga något sådant, utan endast bifoga din CV.
Utdrag ur Polisens misstanke- och belastningsregister, HVB (hem för vård eller boende) begärs av den som erbjuds anställning, samt uppvisande av socionomexamensbevis och id-handling.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98