OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Myndigheten tillhör området Vuxen - missbruk och socialpsykiatri. Vi utreder, beslutar och följer upp beslut om vård och behandling för personer från 20 år med skadligt bruk eller beroendeproblematik av alkohol, narkotika och spel enligt Socialtjänstlagen och Lagen om vård av missbrukare i vissa fall.
Myndighetens handläggargrupp är uppdelad i en mottagnignsgrupp och en verkställighetsgrupp och vi söker kollegor till båda. Nämn gärna i din ansökan vilken av grupperan du är intresserad av.
Mottagningsgruppen är den första kontakten medborgaren har med myndigheten. Vi utreder behov, fattar beslut och överlämnar sedan ärendet till våra kollegor i Verkställighetsgruppen. I mottagningsgruppen hanteras förutom ansökningar även anmälningar gällande personer som inte har pågårende insats hos myndigheten.
För att trivas i Mottagningsgruppen stimuleras du av både ett växlande tempo och växlande arbetsuppgifter.
I verkställighetsgruppen får du jobba med att vägleda genom långsiktigt stöd och hjälp, du får jobba med hela människan, utifrån dennes individuella behov. Samverkan med våra kollegor på de interna stödboendena och öppenvård är viktig.
Trivs du med att arbete i processer under längre tid kan verkställighetsgruppen vara det du söker.
Vem är du?
Krav:
- Du som söker har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Du har vana från myndighetsutövning inom beroendevård socialtjänst.
- Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift då det är myndighetsutövning vi arbetar med.
- Du har god dokumentationsförmåga.
- Du som söker till mottagningsgruppen har erfarenhet av handläggning av LVM-ärenden.
Meriterande:
- Det är önskvärt att du har använt dig av ASI och MI.
- Det är önskvärt att du har erfarenhet av handläggning av LVM-ärenden för att arbeta i verkställighetsgruppen.
Personliga egenskaper:
- Du är professionell i yrkesrollen genom att visa respekt för ditt uppdrag och arbeta utifrån Södertälje kommuns värdegrund.
- Du är ansvarstagande genom att ta ansvar för ett arbetsklimat som utvecklar verksamheten.
- Du organiserar och prioriterar dina processer på ett effektivt sätt och med stort fokus på kvalitét.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
.
Vi erbjuder dig
- Kompetensutveckling
- Årsarbetstid (flexibel arbetstid)
- Handledning
- Ett generöst friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år
Vi kommer att intervjua löpande under annonseringstid, så vänta inte för länge med att söka.
Välkommen till oss!
Vår arbetsgrupp består av en enhetschef, en gruppledare, åtta socialsekreterare, tre uppsökare, en administratör samt ett team som arbetar med samsjuklighet. Tillsammans arbetar vi för att våra klienter ska få ett bra stöd.
Södertälje kommun jobbar aktivt för att säkerställa att alla socialsekreterare får rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. Därför erbjuds du en introduktion, kompetensutveckling och extern handledning. För oss är det viktigt att du som medarbetare får en balans mellan arbete och privatliv, därför har du möjlighet till flexibel arbetstid genom årsarbetstid.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.