Socialsekreterare till missbruksenheten

Socialsekreterare till missbruksenheten

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Välkommen till missbruksenheten! 

Som socialsekreterare på missbruksenheten får du ett roligt och stimulerande arbete. Du får trevliga kollegor men också ett viktigt och givande uppdrag. Nu söker vi medarbetare till vår missbruksenhet. Missbruksenheten ansvarar för myndighetsutövning och målgruppen vi arbetar med är personer från 18 år. Vårt gemensamma uppdrag är betydelsefullt och vi finns till för Faluborna.

Vi arbetar i ett nära samarbete med socialrådgivarna på rådgivningsenheten, vilka vi även delar chef med. Vi söker dig som vill ha ett stimulerande och roligt arbete, friskvårdspeng, möjlighet att semesterväxla och handledning. Du kan påverka dina arbetstider i och med att vi tillämpar årsarbetstid och tack vare vårt heltidsavtal ges du möjlighet att ansöka om ändrad sysselsättningsgrad en gång per år. 
Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare ansvarar du för myndighetsutövning och att utreda enskilda individers behov av
behandlingsinsatser utifrån missbruk/beroendeproblematik jml SoL, LVU och LVM.
Det kan vara yttranden, utredning, bedömning, beslut samt uppföljning av
beslutande insatser. Socialstyrelsens nationella riktlinjer inom området är
vägledande avseende utredningsmetoder och insatser som beviljas.

I din roll ingår även ett nära samarbete med både interna och externa samarbetspartners där vi behöver
samordna eventuella insatser. Vår egen rådgivningsenhet är en viktig del i de
insatser vi beviljar och vi har ett tätt samarbete för att få till rätt
behandlingsinsatser för våra klienter.

KVALIFIKATIONER
För rollen krävs

-Socionomexamenmed socialrätt

-Erfarenhet av myndighetsutövning

-B-körkort

Personliga egenskaper

Som person är du trygg i dig själv, strukturerad, ansvarstagande och drivande och du har lätt att skapa goda, positiva relationer och kan samarbeta med både oss och andra. Du är kreativ och flexibel och du har en god förmåga till att se möjligheter. Du är öppen och nyfiken och kan hantera att vi är en verksamhet med ständiga utvecklingsfrågor. Du behöver tycka om att möta målgruppen med beroendeproblematik.

Vi ser även att du har:

-en kreativ motivationsfaktor som innebär att du kan och trivs med att agera självständigt inom givna ramar.

-ett arbetssätt som är präglat av ordning och reda och struktur.   

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande kvalifikationer

-Kunskap inom motiverandeintervju (MI)

-Utbildning i ASI-(Addiction Severy Index) och god vana av att utföra strukturerade intervjuer enligt
metoden.

-Erfarenhet och kunskap om myndighetens ansvar och gällande lagstiftning

-Erfarenhet att arbeta i en politiskt styrd organisation     

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsten innebär en tillsvidaretjänst med tillträde enligt överenskommelse och ev ett vikariat på 1 år om
erfordrat beslut fattas.

Kopior på betyg bifogas i ansökan. Du kommer även vid intervjutillfället att få genomföra ett arbetsprov.

Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. 

B-körkort är ett krav för tjänsten

UPPLYSNINGAR

Enhetschef Magdalena Dejke Rantanen, tel. 023-82703

Metodhandledare Jörgen Olsson, tel. 023-86374

FACKLIG FÖRETRÄDARE

Christina Johansson, Vision, tfn 023-876 75

Jan Nyberg, SSR, 023-821 67

ÖVRIGT

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Contacts
Magdalena Dejke Rantanen, Enhetschef

Location

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 december 2021
  • Ansök senast: 20 december 2021

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024