OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du har möjlighet att påverka och göra skillnad för stadens medborgare? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision. Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige. Mölndals stad har drygt 5 000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals knappt 70 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?
På Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Mölndal handläggs delar av socialtjänstens verksamheter. Inom verksamhetsområde AFE (arbetsmarknad, försörjning, etablering) finns enheter som hanterar arbetsmarknadsinsatser, boendefrågor, mottagande och etablering samt enhet för ekonomiskt bistånd - dit vi nu söker en ny kollega.
Arbetsgruppen består av 13 socialsekreterare som jobbar med ekonomiskt bistånd. På enheten finns även handläggare för dödsbo, egna medel samt budget och skuldrådgivare. Enheten leds av en enhetschef och har därtill en metodhandledare som ger dagligt stöd i arbetet.
Vi vill skapa en modern socialtjänst och enheten för ekonomiskt bistånd är inne i ett spännande förändringsarbete där fokus ligger på att ge den sökande rätt bistånd i rätt tid på vägen till egen försörjning. Vi strävar efter att hitta det friska hos varje person, lita på hens egna förmågor och förutsättningar, fokusera på det gemensamma arbetet med mål om att kunna försörja sig själv. Vi har digitaliserat vissa handläggningsmoment och håller på att växla upp antalet ansökningar som sker digitalt.
Arbetet innebär att spetsa vårt handläggningsarbete, där digitaliserade processer är en given del. Uppdraget för enheten har förtydligats genom att arbetsmarknadsplanering och ansökan om bistånd för boende flyttats över till andra enheter. Syftet med vår organisering är att förenkla, öka servicen för invånare i staden och korta handläggningstider för att snabbare komma i åtgärder som ökar möjligheten till egen försörjning.
ARBETSUPPGIFTER
Handlägga ansökningar, göra bedömningar och fatta beslut om rätten till försörjningsstöd. I arbetsuppgifterna ingår bland annat jour, dagansvar och tidsbokning kopplat till ansökningar om ekonomiskt bistånd. En viktig del i arbetet är samarbete med de andra enheterna inom verksamheten samt med externa aktörer. Du kommer delta i verksamhetens utvecklingsarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och har erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ekonomiskt bistånd. Vi vill att du har ett särskilt intresse för försörjningsstödsfrågor och att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du skall ha en digital mognad och vara intresserad av att arbeta med utvecklingen och digitaliseringen av försörjningsstödet. Har du jobbat med automatiserat försörjningsstöd tidigare så är det meriterande. Du har också ett stort intresse för de juridiska frågorna kring handläggningen.
Som person är du flexibel, ansvarstagande och nyfiken på att pröva nya vägar. På vår enhet hjälps vi åt och jobbar tillsammans och därför är det av stor vikt att du är samarbetsinriktad. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. På vår enhet värdesätter vi att du har ett gott professionellt bemötande med fokus på klienterna.
Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden.
ÖVRIGT
Som anställd i Mölndals stad erbjuds du ett generöst friskvårdsbidrag om 2000 kr/år. Alla anställda har också möjlighet att köpa Västtrafiks årskort med förmånlig rabatt. Mölndals Stad ligger på bekvämt pendlingsavstånd från Göteborg och andra närliggande kommuner. Socialkontoret är beläget centralt i Mölndal med närhet till kommunikationer, trevliga restauranger och butiker.
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26