OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och svaga grupper i samhället. Vi är ungefär 500 medarbetare som stöttar Botkyrkaborna att ta eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten
Vill du ha ett arbete där du kan göra skillnad och där du får möjlighet till att utvecklas i din yrkesroll? Då är du varmt välkommen till Botkyrka kommun! Vi söker nu en socialsekreterare till mottagningsenheten Mottag Vuxen.
I enheten arbetar 14 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare, tre administratörer samt en enhetschef. På våra veckovisa enhetsmöten hjälps vi åt i komplexa ärenden där förste socialsekreterare coachar och stöttar socialsekreterare individuellt.
Arbetsuppgifter
På Mottag Vuxen är du den första personen som medborgare 18 år och äldre möter via telefon eller digitalt/fysiskt möte vid ansökan om ekonomiskt bistånd och/eller behov av stöd vid missbruk eller psykisk ohälsa. Vi har så att säga ”en väg in” för våra medborgare som inte redan har kontakt med socialförvaltningen. Vi gör kommuntillhörighetsutredningar, handlägger ansökningar om ekonomiskt bistånd och ansökningar/anmälningar för missbruk och/eller psykisk ohälsa. I arbetet ingår att bemanna jourtelefon, ta emot ansökningar på telefontid samt ta emot akuta besök för nödprövning. Vi har även hand om dödsboutredningar.
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att handlägga ansökningar och anmälningar för målgruppen med missbruk och eller psykisk ohälsa. Det innebär att ta emot, utreda och bedöma behov av insatser för målgruppen. Du gör skyddsbedömningar på unga vuxna, och hanterar LVM och LVU anmälningar. Vi handlägger målgruppen hos oss ca 1-2 månader, sedan överförs de till den enhet som bistår med och fattar beslut om interna eller externa insatser. Vi fattar beslut om interna insatser men inte externa.
I arbetet kommer det till viss del ingå att handlägga ekonomiskbistånd. Vi lär oss av varandras specialistområden och utvecklar oss mot att bli generalister i syfte att ge våra medborgare god och rättssäker handläggning och service.
Vi samverkar med externa samarbetspartners, exempelvis hälso-och sjukvård, psykiatri, beroendecentrum och kriminalvård. Internt samverkar vi med andra enheter inom socialtjänsten, vård- och omsorgsförvaltningen och med klienter och anhöriga.
Vi erbjuder dig
En utvecklande och samhällsviktig roll! Hos oss startar din anställning med en introduktion på tre månader där en dedikerad introduktionsansvarig socialsekreterare tar hand om dig. Här hittar du en trevlig och engagerad arbetsgrupp med nära ledarskap och ett stort kollegialt stöd och samarbete i komplexa ärenden och i det självständiga arbetet.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning med kompletterande socialrätt och kurser i socialt arbete ingår.
Vi vill att du har ett par års praktisk arbetslivserfarenhet med myndighetsutövning av målgruppen missbruk och eller psykisk ohälsa.
Du behärskar svenska i tal och skrift obehindrat då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten.
Är väl bekant med aktuell lagstiftning såsom SoL, LVM, LVU och OSL.
Det är meriterande om du:
-är bekant med närliggande lagstiftning såsom LSS, LMA och HSL
-är van användare av verksamhetssystemet ProCapita.
-är finsktalande
-besitter kunskap kring ekonomiskt bistånd
Som person är du trygg, kan hantera akuta situationer och vara pedagogisk och ge ett gott bemötande till våra medborgare, även under pressande omständigheter. Vidare förmedlar du på ett empatiskt och tydligt sätt vad socialförvaltningen kan göra och inte kan göra för den enskilde medborgaren. Det är viktigt att du står upp för din sakkunskap under pressade situationer och kan hantera stress på ett konstruktivt sätt.
För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du trivs med att arbeta självständigt och du tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda med hög kvalitet. Vidare ser vi att du är strukturerad och har lätt för att fatta beslut genom att ta fram relevant information och analysera underlaget för bedömning och beslut.
Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137