OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212376
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en socialsekreterare till Mottaget Innerstaden. Du handlägger främst anmälningar om barns behov av skydd, med fokus på nyanlända barn. Samarbete sker främst med HVB-personal, jourhem samt Migrationsverket. Administrativa arbetsuppgifter, specifika för ensamkommande barn ingår i tjänsten.
Du kommer även vid behov att handlägga förhandsbedömningar kring barnfamiljer. Det är du som möter barnen/familjerna, gör skyddsbedömning och beslutar om utredning ska inledas. Som socialsekreterare i mottagningsteamet ger du information och rådgivning till enskilda personer, myndigheter och verksamheter.
Arbetet på enheten präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut, hög rättssäkerhet och innebär ett omväxlande arbete. Inom enheten värdesätter vi barns och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att barn och ungdomar ska uppleva sig som delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen, erfarenhet av socialt arbete och arbete rörande barn och unga. Har du erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten enligt SoL och LVU är det meriterande. Om du dessutom besitter kunskap om eller har erfarenhet av BBIC, MI och/eller Procapita kommer det att underlätta ditt arbete.
Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och strukturerad. Du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du att träffa på människor med olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt. Då dina kontaktytor är många är det en förutsättning att du kan kommunicera väl i både tal och skrift.
I rollen som socialsekreterare är det även viktigt att du är flexibel i ditt arbete och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter i verksamheten. Vid sådana situationer vill vi att du ser möjligheter samt besitter förmågan att snabbt kunna växla förhållningssätt. Vi ser även att du har en god problemlösande analysförmåga och kan utreda, analysera, dra slutsatser och utvärdera olika handlingsalternativ. Sist men inte minst har du även förmågan att fokusera på rätt saker och behålla ett realistiskt perspektiv även vid hög arbetsbelastning.
Du har mycket god administrativ förmåga samt mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Har du även kunskaper i andra språk utöver svenska är det positivt. Arbetet kräver goda datorkunskaper. Körkort är meriterande.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.
Om arbetsplatsen
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Mottagningsteamet för ensamkommande barn består av tre socialsekreterare och ingår i Innerstadens Barn och familj-mottag. Mottagningsteamet ansvarar för myndighetsutövning för alla nyanlända barn som har Malmö som ankomstkommun fram tills barnet erhåller en kommunanvisning. Mottagningsteamet gör förhandsbedömningar på inkomna ärenden samt arbetar i akuta ärenden som uppstår inom verksamheten.
Viktigt för oss är att ha högt i tak och ett gott samarbete. Vi hjälper varandra, vid behov även mellan våra olika mottag, och delar med oss av vår kompetens. Vi välkomnar dig som ny kollega i vårt trivsamma team!
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat, ca 9 månader med möjlighet till förlängning
Omfattning: 100 %
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2021-12-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Innan anställning behöver du visa upp socionomexamensbevis, utdrag ur belastningsregistret samt giltig ID-handling.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98