OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20223265
Arbetsuppgifter
Till vår enhet Mottag och Social jour söker vi nu fler socialsekreterare! Vi söker dig som vill anta utmaningen att skapa framtidens sociala arbete tillsammans med oss.
Som socialsekreterare i mottaget ansvarar du för att ta emot orosanmälningar, göra skyddsbedömningar, inleda utredning och bedöma behov av insatser. Orosanmälningarna och ärendena är av brådskande karaktär. De huvudsakliga arbetsuppgifterna rör orosanmälningar för ensamkommande barn. Du driver självständigt dina ärenden i nära samarbete med dina kollegor och din sektionschef. I arbetet som socialsekreterare i mottaget ingår även rådgivande samtal, hänvisningar till rätt instanser, samt informations- och dialogträffar med samarbetspartners och malmöbor.
Arbetet på enheten präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut, hög rättssäkerhet och innebär ett omväxlande arbete. Inom enheten värdesätter vi barns och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att de ska uppleva sig som delaktiga i processen. Vi strävar efter att arbeta förebyggande och tillvarata människors resurser.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen
• Tidigare erfarenhet av utredningsarbete inom området barn och familj (enligt SoL och LVU)
• Utbildning och erfarenhet av BBIC
• Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i mottag inom barn och familj samt fortbildning inom området barn och familj. Om du dessutom har utbildning eller erfarenhet av MI och Signs of Safety samt erfarenhet av Lifecare kommer det att underlätta ditt arbete. Körkort och körvana för manuellt växlad bil är önskvärt.
Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och strukturerad. Du är positiv, prestigelös, arbetar för en god teamanda och tycker att det är viktigt att hjälpas åt, både inom den egna arbetsgruppen samt i kontakten med andra verksamheter och myndigheter. Det är viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt.
I rollen som socialsekreterare i mottag är det även viktigt att du är flexibel i ditt arbete och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter i verksamheten. Vid sådana situationer vill vi att du ser möjligheter samt besitter förmågan att snabbt kunna växla förhållningssätt. Vi ser även att du har en god problemlösande analysförmåga och kan utreda, analysera, dra slutsatser och utvärdera olika handlingsalternativ. Sist men inte minst har du även förmågan att fokusera på rätt saker och behålla ett realistiskt perspektiv även vid hög arbetsbelastning.
Om arbetsplatsen
Vi rekryterar nu till en tillsvidaretjänst och en tidsbegränsad tjänst på ett år till sektion Mottag Barn och familj Innerstaden som sitter på Bergsgatan 54.
Innerstadens barn- och familj-mottag består av 9 socialsekreterare och en sektionschef. Med barns bästa i fokus gemensamt driver vi verksamheten framåt. Viktigt för oss är att ha högt i tak och ett gott samarbete. Vi välkomnar dig som ny kollega till vårt trivsamma team!
Tillsammans med arbetskamraterna i sektionen har du både intern och extern handledning. Som anställd hos oss erbjuds du friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: 1 tillsvidare samt 1 tidsbegränsad tjänst på 1 år.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: 2022-12-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Intervjuer kommer att hållas löpande.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete
Innan anställning behöver du visa upp socionomexamensbevis, utdrag ur belastningsregistret samt giltig ID-handling.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98