Socialsekreterare till mottag/navigatorcenter

Socialsekreterare till mottag/navigatorcenter

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsterna som socialsekreterare till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!

Arbetsmarknad, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning.

Som en vidareutveckling av Arbete, kompetens och välfärds förvaltningens mottag /Navigatorscenter söker vi nu två medarbetare med inriktning mot ekonomiskt bistånd. En tjänst är en tillsvidareanställning och den andra är ett vikariat till och med december 2024, med chans till förlängning.

På Navigatorcenter/mottag arbetar vi tvärprofessionellt vilket innebär att du trots din inriktning mot ekonomiskt bistånd delvis också kan komma att jobba inom övriga områden så som mottag vuxen samt barn och unga.

Navigatorcenter är förvaltningens första instans och ansiktet utåt. Allt mottagande och nybesök hanteras här och slussas sedan vidare ut till rätt instans.

Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Att jobba över gränserna såväl internt som externt är mycket viktigt i vårt arbete att forma förvaltningens fortsatta arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i mottaget med fokus på ekonomi kommer du ansvara för att utreda rätten till ekonomiskt bistånd. Du kommer göra utredningar och fatta beslut utifrån gällande lagstiftning. Tillsammans med arbetsmarknadshandläggare kommer du att ta fram handlingsplaner för egen försörjning. Vi har börjat implementera det nya danska arbetssättet BIP för att kartlägga och följa upp progression för egen försörjning.

Som socialsekreterare för barn och unga arbetar vi med myndighetsutövning utifrån SoL och LVU samt med arbetssättet Barns Behov i Centrum (BBiC). Vi tar emot anmälningar och ansökningar gällande barn 0-18 år och vi har jourberedskap att agera i akuta situationer.

Som socialsekreterare med fokus på missbruk och socialpsykiatri arbetar man med myndighetsutövning och beslutsfattande enligt socialtjänstlagen och LVM. I arbetets uppgifter ingår även en viss del utredningsarbete inom våld i nära relation.

Målet är att ha ett nära samarbete där parallella insatser i samverkan leder till bättre service och delaktighet för våra medborgare och skapar en bättre arbetsmiljö får våra medarbetare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen. Du som söker ska ha erfarenhet av och trivas med att arbeta med människor som är i behov av vägledning och stöttning.

Det är meriterande om du tidigare har erfarenhet av arbete med barn och unga, ekonomiskt bistånd, missbruk, socialpsykiatri, eller annan myndighetsutövning inom socialtjänstens verksamhetsområde.

För att du ska passa hos oss är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete och det är därför viktigt att du har god förmåga till struktur och ordning och inte minst är ansvarstagande. Du behöver också vara bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning. Samtidigt är det viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen.

En tjänst hos oss kräver att du skall kunna lyfta blicken, se helheten och vara lösningsfokuserad för att på bästa sätt kunna lotsa och stötta individen att hitta vägen till ett självständigt liv. Det är meriterande om du har erfarenhet av MI (motiverande intervjuteknik).

Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Intervjuer kan komma att ske löpande, så sök redan idag!

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024