OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och svaga grupper i samhället. Vi är ungefär 500 medarbetare som stöttar Botkyrkaborna att ta eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vill du ha ett arbete där du kan göra skillnad och där du får möjlighet till att utvecklas i din yrkesroll? Då är du varmt välkommen till Botkyrka kommun! Vi söker nu en socialsekreterare till mottagningsenheten Mottag Vuxen.
Inom enheten arbetar 14 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare, tre administratörer samt en enhetschef.
Vi har specialistkompetens inom beroende, socialpsykiatri samt ekonomiskt bistånd. Vi lär oss av varandras specialistområden och utvecklar oss mot att bli generalister i syfte att ge våra medborgare god och rättssäker handläggning och service.
På Mottag Vuxen är du den första personen som medborgare 18 år och äldre möter via telefon eller digitalt/fysiskt möte vid ansökan om ekonomiskt bistånd och/eller behov av stöd vid missbruk eller psykisk ohälsa. Vi har en väg in för de medborgare som har behov av stöd men inte redan har kontakt med de övriga enheterna inom socialförvaltningen.
På mottagningsenheten handlägger vi ansökningar och anmälningar inom områdena ekonomiskt bistånd, beroende/missbruk och psykisk ohälsa. Vi bedömer rätten till ekonomiskt bistånd och stödinsatser för missbruk och/eller psykisk ohälsa inom det socialpsykiatriska området. I rollen beslutar och verkställer vi utifrån aktuell lagstiftning, regler och riktlinjer. I arbetet ingår att bemanna jourtelefon och ta emot akuta besök för nödprövning.
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att handlägga ansökningar för ekonomiskt bistånd som innebär att du genomför en grundutredning som sedan ligger till grund för bedömningen av rätten till ekonomiskt bistånd samt beslutsfattande och verkställande av beslut.
Vi samverkar med externa samarbetspartners, exempelvis hälso-och sjukvård, psykiatri, beroendecentrum och kriminalvård. Internt samverkar vi med andra enheter inom socialtjänsten, vård- och omsorgsförvaltningen och med klienter och anhöriga.
På våra veckovisa enhetsmöten tar vi stöd av varandra i komplexa ärenden och förste socialsekreterare är med i verksamheten och coachar och stöttar vid behov.
Kontakten med medborgare, klienter och samarbetspartners i de flesta fall digitala, men vi gör hembesök om det krävs för en rättssäker handläggning.
Vi erbjuder dig
Vad erbjuder vi? En utvecklande och samhällsviktig roll! Hos oss startar din anställning med en introduktion på tre månader där en dedikerad introduktionsansvarig socialsekreterare tar hand om dig. Här hittar du en trevlig och engagerad arbetsgrupp med nära ledarskap och ett stort kollegialt stöd och samarbete i komplexa ärenden och i det självständiga arbetet.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig utbildning där socialrätt och kurser i socialt arbete ingår. Du har några års praktisk arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning från ekonomiskt bistånd och du är väl förtrogen med grundutredningar.
Vidare ser vi att du
•är väl bekant med aktuell lagstiftning, såsom SoL och OSL
•är van användare av digitala verktyg och att du har erfarenhet från att arbeta i verksamhetssystem (vi använder
Procapita)
•har goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten
Vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet av myndighetsutövning för målgruppen missbruk/socialpsykiatri samt erfarenhet från att arbeta i verksamhetssystem Procapita.
Vem är du? Som person är du trygg, kan hantera akuta situationer och vara pedagogisk i mötet med våra medborgare. Vidare förmedlar du på ett empatiskt och tydligt sätt vad socialförvaltningen kan göra och inte kan göra för den enskilde medborgaren. Det är viktigt att du står upp för din sakkunskap under pressade situationer och kan hantera stress på ett konstruktivt sätt.
För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du trivs med att arbeta självständigt och du tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda med hög kvalitet. Vidare ser vi att du är strukturerad och har lätt för att fatta beslut genom att ta fram relevant information och analysera underlaget för bedömning och beslut.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137