OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 600 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Vår nya gemensamma mottagningsenhet för IFO är under uppbyggnad. Vi vill att Aleborna i kontakten med mottagningsenheten ska möta de mest erfarna och kompetenta medarbetarna inom socialtjänsten. Vi söker därför medarbetare som har erfarenhet från utredningsarbete inom myndighetsutövning.
Mottagningsenheten ska vara den första kontakten och ge snabb vägledning och professionell bedömning. Enheten tar emot anmälningar och ansökningar som rör barn och vuxna samt ansvarar för mottagande av nyanlända enligt avtal med Migrationsverket samt har ett strategiskt och praktiskt uppdrag inom IFO avseende bostadssociala frågor.
Du kommer att arbeta på en nybildad enhet och tillsammans med dina kollegor, 1:e socialsekreterare och enhetschef fortsätta forma enheten.
I Ale kommun erbjuder vi tät arbetsledning, handledning och goda möjligheter att utvecklas i yrkesrollen. Ale kommuns individ- och familjeomsorg har under de senaste åren haft en låg personalomsättning. Det finns därför mycket erfarenhet inom IFO och utbildning inom yrkesområdet är prioriterat.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att utreda ansökan om bostad från enskild, bedöma om ansökan om boende ska beviljas och i så fall vilken form av boende. Du kommer även att handlägga ärenden som rör bostad till personer anvisade till kommunen och som har rätt till bostad enligt bosättningslagen. Socialsekreteraren ansvarar för att samverkan med hyresvärdar i kommunen fungerar med syfte att erhålla bostadslösningar i förhållande till IFO:s bostadssociala riktlinjer. Socialsekreterarens uppdrag är omväxlande, intressant och ställer utmanande krav på att förena socialtjänstlag och hyreslag. Det innebär både kontorsarbete och praktiskt arbete ute på fältet. Tjänsten omfattar bland annat förhandling om nya bostäder och besiktningar av desamma, upprättande av hyresrättsliga avtal, inredning av jourlägenheter, uppföljning av beviljat bistånd med mera. Du kommer som socialsekreterare att stå för individ- och familjeomsorgens förhållningssätt i bostadssociala frågor samtidigt som du har kunskap om hyresrättsliga frågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och lämplig för tjänsten.
Du ska
- ha en god samarbetsförmåga, varför mycket stor vikt kommer att läggas på personlig
lämplighet
- ha flerårig erfarenhet av myndighetsutövande arbete inom socialtjänsten och ha god
kunskap om socialtjänstlagen
- tycka om struktur och ha en god administrativ förmåga
- tycka om flexibilitet och enkelt kan förflytta dig mellan planerade insatser och akuta
åtgärder
- ha mycket goda kunskaper i svenska språket och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift
- ha B-körkort.
Det är meriterande om du har kunskap om hyreslag, jordabalk och arbete med boendefrågor samt erfarenhet av förhandlingssituationer och hyresrättsliga processer.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Walterson, enhetschef
0737-73 11 79
Ann-Marie Andreae, 1:e socialsekreterare
0704-32 07 31
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Irene Blomqvist, verksamhetschef, IFO
0303-37 11 11
Anna Petersson, rekryteringskonsult på PS Partne
0761-71 76 45
Sven Boge, tf enhetschef
0303-37 12 30
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0303-33 04 21
Helena Nyman, biståndshandläggare
0303-33 03 81
Anne-Marie Blixt, enhetschef
0737-73 11 79
Camilla Båstedt, 1:e socialsekreterare
0303-33 07 31