OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu stärker vi vårt arbete med externa samverkanspartners i mottagningsgruppen och söker därför vår nya kollega till mottagningsenheten på barn och ungdom mellan 0–20 år. Är det Dig vi söker?
Om arbetsplatsen
Barn-och Ungdomsenheten ansvarar för myndighetsutövning och insatser riktade till barn 0-20 år och deras familjer. Enheten är uppdelad i sex grupper; mottagningsgrupp, utredningsgrupp för barn respektive ungdom, placeringsgrupp och öppenvård samt familjerätt. Familjerätten är gemensam med Sundbyberg och Ekerö.
Vad innebär arbetet?
Hos oss på Barn-och Ungdomsenhetens mottagningsgrupp är vi fem handläggare och en sektionschef. Handläggarna tar emot anmälningar och ansökningar för barn och unga 0–20 år. I ditt uppdrag ingår att göra initiala skyddsbedömningar, hantera anmälningar och ansökningar, ge information, konsultation, rådgivning samt hänvisa personer till rätt instans inom socialtjänsten och/eller annan verksamhet. Som socialsekreterare i mottagningsgruppen är du en viktig del i socialtjänstens ansikte utåt. Tillsammans med dina kollegor och chef arbetar du för att utveckla samverkan och konsultation med interna och externa samverkanspartners.
I mottagningsgruppen samverkar vi mycket med andra socialsekreterare på enheten och förvaltningen och vi har ofta gemensamma möten med familjerna vi möter. Vi arbetar enligt BBIC och använder oss av olika metoder och samtalsverktyg såsom exempelvis Signs of Safety, i syfte att få till bra möten med barn och ungdomar och deras familjer. Vi arbetar också aktivt med att göra barn och ungdomar delaktiga i våra förhandsbedömningar.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har socionomexamen och flera års erfarenhet av myndighetsutövning avseende barn och ungdomar inom socialtjänsten. Vi söker dig med erfarenhet och engagemang inom området. Du är intresserad av utvecklingsarbete och trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Du trivs även med att arbeta i högt tempo. För att fungera bra i rollen krävs att du är lösningsfokuserad och har ett mycket gott omdöme där du har lätt för att fatta beslut trots pressade situationer. Du behöver också vara flexibel och lätt kunna anpassa dig till ändrade omständigheter.
Senaste åren har gruppen arbetat aktivt med att implementera Signs of Safety i vårt arbetssätt och det är viktigt att du är intresserad av att vara med i den fortsatta utvecklingen. Gruppen har även handledning i Signs of Safety som en del i implementeringen. Vi ser att du som söker har erfarenhet av arbete med Signs och Safety och BBIC sedan innan. Om du har tidigare erfarenhet av att arbeta i Treserva ser vi det som meriterande. För tjänsten krävs att du skriver och talar obehindrat på svenska, har en god skriftlig förmåga, och har god muntlig förmåga inom engelska språket.
Som person är du trygg, stabil, har personlig mognad och ett strukturerat arbetssätt. Du ska kunna arbeta självständigt men samtidigt stämma av med dina närmsta kollegor och sektionschef för att säkerställa rättssäker myndighetsutövning. Din samarbetsförmåga är god och du relaterar till andra på ett lyhört sätt.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering. Du behöver ha körkort.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett gott kompetensutbyte i form av mycket erfarna kollegor, tillgänglig och nära arbetsledning, metodstöd, handledning och utbildningar. Vi är måna om en god arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning där vi också har utrymme för att arbeta med kvalité och utvecklingsfrågor.
Vi har även en väl utarbetad introduktion för nyanställda. Vi tillämpar semesterväxling och vi har friskvårdspeng om 1.500kr/år.
Arbetsplatsen är belägen på Englundavägen 13 i Solna Business Park.
Mer information och ansökan
Du ansöker enkelt utan CV eller Personligt brev senast den 2021-10-19. När du söker kommer möjligheten att bifoga filer att finnas, men vi ber dig att trots det inte bifoga någonting utan endast besvara de frågor som ställs i samband med din ansökan. Dina skriftliga svar på frågorna kommer att beaktas som ett första skrivprov samt utgöra urvalet för nästa steg i processen, de filer som bifogas kommer inte att öppnas. Urvalsarbetet kommer att påbörjas efter sista ansökningsdag. Rekryteringsprocessen kommer att bestå utav screeningstester, telefonintervju med rekryterare, intervju samt referenstagning.
Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till sektionschef Eva Stoor Karlberg tel 08-746 3406, mail eva.stoor-karlberg@solna.se.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.