OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa.
Avdelningen för Individ och Familj är en del av socialförvaltningen och ansvarar för barn- och familjeverksamhet, försörjningsstöd, beroendevård samt socialpsykiatri. Barn- och familjeverksamheten inom myndighetsdelen består av tre enheter och i vår enhet arbetar socialsekreterare i mottagningsgrupp, familjerättssekreterare, utvecklingsledare, utvecklingsledare IT samt tre administratörer, totalt 18 personer.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i mottagningsgruppen arbetar du med att ta emot orosanmälningar och ansökningar som gäller barn och unga. Du arbetar tillsammans med sju kollegor och en utvecklingsledare och gör skydds- och förhandsbedömningar samt fattar beslut om utredning ska inledas eller ej. Mottagningsgruppen ansvarar även för samverkan med och information till kommunens övriga verksamheter för barn och unga.
Vi arbetar förebyggande, bland annat i verksamhet tillsammans med BVC.
Avdelningens barnenheter befinner sig just nu i ett förändringsarbete där vi prövar nya arbetsmetoder/modeller i samverkan med övriga aktörer både internt och externt.
Vi ser nyttan av ett gott samarbete med andra och vi arbetar aktivt med att förbättra och utveckla vårt arbete till fördel för de barn och föräldrar som vi möter.
För att arbeta med fokus på kvalitet och för att fortsätta utvecklas har vi extern handledning och vi arbetar strukturerat med metodutveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av socialt arbete. Vi vill gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning, utredningsarbete och att leda samtal med barn och deras föräldrar.
För att trivas hos oss behöver du vara flexibel och tycka om att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.