OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen (IAF) ansvarar för socialtjänst, kommunens arbetsmarknadsåtgärder, vuxenutbildning och flyktingmottagning. Vi skapar förutsättningar för lärande och arbete, förbättrad livssituation vid psykisk ohälsa och missbruk, trygga uppväxtvillkor och minskat utanförskap. Vi ökar möjligheterna för individen till egen försörjning. Vi arbetar förebyggande, och utifrån individens behov och möjligheter ger vi rätt stöd i rätt tid.
Verksamhetsområdet Arbete och försörjning har i sitt uppdrag att främja den ekonomiska och sociala tryggheten för individen genom att hjälpa personer utan försörjning till en självförsörjning. Detta görs inom ramen för det ekonomiska biståndet. Enheten består av tre arbetsgrupper som handlägger ekonomiskt bistånd; Mottagningsgruppen, Syd och Nord.
Denna tjänst är hos Mottagningsgruppen som består av nio socialsekreterare samt en samordnare. Mottagningsgruppen tar emot och utreder nya ansökningar för ekonomiskt bistånd. Mottagningsgruppen ekonomiskt bistånd är organiserad inom samma enhet med integrationsteamet och tolkservice.
ARBETSUPPGIFTER
Ekonomiskt bistånds målsättning är att ge stöd till självförsörjning genom samverkan internt och med andra myndigheter och att ha klientfokus, bra bemötande, barnrättsperspektiv och en rättssäker handläggning.
Arbetet innebär myndighetsutövning genom utredning av ekonomiskt bistånd. Du arbetar självständigt men också nära dina kollegor i arbetsgruppen och får stöd av arbetsledning. Mottagningsgruppen handlägger och utreder det första behovet av ekonomiskt bistånd. Arbetet innefattar bl.a. administration samt besök med sökande. Mottagningsgruppen är även gemensamt ansvarig för att vara tillgänglig på en telefontid varje dag som möjliggör för individer att ringa och få rådgivning.
Vi arbetar i en föränderlig verksamhet. Vi behöver fortlöpande utveckla vårt arbete och uppdatera oss i takt med samhällsförändringar, lagstiftningar och rättspraxis. I verksamheten pågår digitalisering och automatisering gällande försörjningsstödets handläggningsprocess vars syfte är att frigöra socialsekreterarens tid för ytterligare fokus på klientnära arbete.
KVALIFIKATIONER
Krav;
- Du som söker har en högskoleexamen om minst 180 p eller motsvarande 120 p i det gamla systemet som socionom, beteendevetare, rehabvetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Kunna uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska på ett lättbegripligt sätt.
- Datavana och kunskaper i Officepaketets program.
Meriterande;
- MI, Motiverande samtal.
- Utbildning i socialrätt.
- Myndighetsutövning ekonomiskt bistånd, myndighetssamverkan och erfarenhet av möten med människor i utsatta situationer.
- Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Treserva.
ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.