OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lerums kommun utvecklas och förändras för framtiden. Vi har höga ambitioner och tror på att förändring är möjlig. Du vill något! Det vill vi också. Vi vill göra skillnad och bidra till att skapa möjligheter för dem som behöver det mest. Vi tror på att arbeta tillsammans och nu söker vi dig som vill bli socialsekreterare som en del av vårt team!
Vi som arbetar på Försörjningsstödsenheten är personer som trivs ihop och som stödjer och utvecklar varandra i det sociala arbetet. På enheten arbetar tio socialsekreterare som arbetar med ekonomiskt bistånd, två 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. I ditt dagliga arbete erbjuds du metodhandledning av din 1:e socialsekreterare samt extern processhandledning.
Vårt kontor ligger centralt i Lerum med tågstation och gratis parkering ett stenkast bort. För oss är det viktigt att du mår bra och vi erbjuder frukt på arbetsplatsen, friskvårdsbidrag, personalstöd och kompetensutveckling.
Från 2024 ingår vår enhet i verksamhetsområde Arbetsliv och stöd inom Sektor Stöd och Omsorg. Genom att vi organiseras närmare våra arbetsmarknadsinsatser. Vårt arbete ger redan idag goda resultat, vilket vi är stolta över, och genom den nya organiseringen hoppas vi att vi ska kunna arbeta ännu bättre för att de som behöver vårt stöd ska få det de behöver. Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns i en framåtblickande kommun som drar nytta av närheten till storstaden och den mindre kommunens möjligheter? Kom då in med din ansökan redan idag!
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att du blir enhetens ansikte utåt, kanske den första kontakten som våra invånare har med socialtjänsten. Ett gott och respektfullt bemötande är därför av största vikt. Huvuduppgiften är att vägleda personer med ekonomiska svårigheter, och att utreda, bedöma och besluta om ekonomiskt bistånd. Det innebär bland annat att utreda försörjningshinder och resurser hos individen för att hen så snart som möjligt ska klara sin egen försörjning. Genom ett utforskande arbetssätt med fokus på risk- och skyddsfaktorer kopplat till ekonomiskt bistånd, kan du utreda och bedöma den enskildes behov på att tydligt sätt. För att lyckas i detta arbete behöver du samarbeta med den enskilde och med samverkanspartners, både inom kommunen och med andra aktörer så som arbetsförmedling och sjukvård. I förekommande fall kan det också bli aktuellt att utreda felaktiga utbetalningar.
Du kommer också i denna tjänst handlägga löpande ärenden avseende nyanlända inom etableringen.
För att trivas hos oss behöver du tycka om att arbeta med myndighetsutövning och ha en god förmåga till samarbete och flexibilitet. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du känner dig trygg i din yrkesroll. Ett professionellt och respektfullt bemötande gentemot invånare och samarbetspartners är en självklarhet. Du erbjuds ett omväxlande och meningsfullt arbete, ofta med ett högt tempo, i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med...
• socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• flerårig erfarenhet av arbete med myndighetsutövning ekonomiskt bistånd
• erfarenhet av motivationsarbete och att stötta människor till hållbar förändring
Meriterande
• Utbildning i Motiverande samtal (MI)
• Erfarenhet av arbete i Treserva
• Vana vid att arbeta med tolk
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Du har körkort B
Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Tillträde efter överenskommelse.
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Metodhandledare Johanna Ström
0302-52 24 47
Enhetschef Jaana Sunnerud
0302-52 14 21
Metodhandledare Jeanette Risne
0302-52 16 67