OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad!
Trivs du med ett omväxlande arbete som innebär många kontakter, dokumentation och att fatta beslut som påverkar individen? Då kan det här vara en tjänst för dig.
Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd
Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är betydelsefull och mångfacetterad. I dialog med den klienten arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen. Du möter ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. I arbetet samverkar du med andra enheter inom stadsdelsförvaltningen och externa samarbetspartners.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att
genomföra första telefonintervju enligt IB
guida medborgare rätt och till annan försörjning om möjligt
genomföra nybesök och hembesök
utreda individens hela ekonomi och fatta beslut om ekonomiskt bistånd
inhämta information, göra bedömningar och fatta beslut
dokumentera och handlägga skriftligt
samverka med interna och externa parter som individen har behov av att komma i kontakt med
Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi hjälper varandra och värnar om den goda arbetsmiljön. Vi utvecklar verksamheten fortlöpande med fokus på vår målgrupp och du är välkommen att bidra till utvecklingen genom engagemang i förändringsarbetet.
Arbetsgruppen i mottagningsteamet består av 5 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare och en biträdande enhetschef. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att genomföra upp till 4 nybesök i veckan, telefonmottagning enligt schema, ansvar för jour enligt schema och genomförande av hembesök. Du förväntas även stötta kollegor på enheten utifrån behov o utrymme.
Vi erbjuder dig
Skräddarsydd introduktion av mentor och extern handledning
Engagerade kollegor och ett nära samarbete på enheten och teamet du ingår i
Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning
Möjlighet till löpande kompetensutveckling samt fortbildning med en individuell kompetensutvecklingsplan som grund
Möjlighet att specialisera dig i specifika områden som är intressanta för dig och relevanta för vår verksamhet
Gym i huset och friskvårdsbidrag
Flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta hemifrån 1-2 dagar/vecka.
Dina kompetenser och erfarenheter
Vi söker dig som har
erfarenhet av ekonomiskt bistånd
socionomexamen och goda kunskaper om lagstiftning och riktlinjer,
eller annan högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig kombinerat med liknande arbetserfarenhet
god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt
Det är meriterande om du har erfarenhet av
myndighetsutövning
stadens dokumentationssystem Paraplyet
FLAI
MI (motiverande intervju)
För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Du har förmågan att fatta beslut vid tidspress eller vid begränsad information i ditt dagliga arbete som myndighetsutövare. Du har god förmåga att anpassa dig i olika situationer då du aldrig vet vem det är som ringer och vilken situation det handlar om. Du är mån om att ge god service. Vidare har du en helhetssyn som gör att du ser till hela verksamhetens bästa. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att arbeta mot tydliga mål och uppnå resultat samt vara ekonomiskt medveten. Vi lägger vi stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten.
Vi är nyfikna på dig och ser fram emot din ansökan!
Om enheten
Enheten arbete och välfärd består av olika team som leds av varsin biträdande enhetschef. Förutom ekonomiskt bistånd ansvarar enheten även för arbetsmarknadsinsatser, samhällsvägledning, vräkningsförebyggande arbete, budget- och skuldrådgivning, bostadsfrågor samt hantering av egna medel.
Hos oss värdesätter vi god teamkänsla och en naturlig del i jobbet är att delta i aktiviteter som främjar detta, som hälsofrukost, fredagsfika och friskvårdsaktiviteter.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.