Socialsekreterare till myndighet Hisingen

Socialsekreterare till myndighet Hisingen

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett meningsfullt arbete och ingå i en personalgrupp med god sammanhållning? Då kommer du att trivas hos oss!

Vi söker nu två nya kollegor inom område myndighet vuxna som ska arbeta med LSS insatser. Enheten startades upp 1 april i år och arbetar nu mot hela Hisingens innevånare. Vi har nyligen flyttat till nya fina och ljusa kontorslokaler vid Rimmaregatan som ligger intill Selma Lagerlöfs torg. Enheten består av en enhetschef och fyra 1: e socialsekreterare som arbetsleder varsin grupp antingen inom SoL eller LSS. Totalt är vi 28 personer. Eftersom enheten är ny så får du möjlighet att vara med att påverka och utveckla en enhet där medarbetare ska trivas och våra brukare får rätt beslut i rätt tid för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina förutsättningar.

Som socialsekreterare hos oss arbetar du utifrån aktuell lagstiftning med att informera, utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enlig Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vi arbetar och utreder enligt IBIC, Individens Behov I Centrum. Arbetet innebär myndighetsutövning, vilket kräver både ansvarstagande och en ödmjukhet för att de beslut som vi fattar påverkar människors liv.

Vi erbjuder dig ett stimulerande och omväxlande arbete i en trivsam arbetsgrupp med nära arbetsledning och prestigelöst arbetsklimat. Kompetensutveckling och omvärldsbevakning är en viktig del i arbetet hos oss. Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten skall uppleva att de utvecklas och stärks i sin yrkesroll kontinuerligt över tid. Du får även stöd i form av regelbunden extern processhandledning samt veckovis metodhandledning.

Vi erbjuder dig flexibel arbetstid!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du behöver också ha kunskap om målgruppen.

Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift. Har du dessutom erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen Treserva/ och SAMSA eller erfarenhet av metoden IBIC så ser vi det som meriterande.

Som socialsekreterare tar du ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Låter detta intressant?

Välkommen att skicka in din ansökan redan i dag!

ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:

- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Försörjningsstödshandläggare

Försörjningsstödshandläggare

7 november 2024

Socialsekreterare barn- och ungdomsgrupp, Solna stad

Socialsekreterare barn- och ungdomsgrupp, Solna stad

6 november 2024

6 november 2024

Socialsekreterare, till barn och ungdom

Socialsekreterare, till barn och ungdom

6 november 2024