OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta för att göra skillnad för Södertäljes barn och unga och arbeta inom en socialtjänst med bra arbetsmiljö, bra struktur och tydliga rutiner, då ska du söka till oss.
Utifrån att vi utökar personalgruppen med en tjänst söker vi nu ytterligare en socialsekreterare till myndighet ungdom.
Myndighet Ungdom arbetar med barn och ungdomar i åldern 12-20 år och deras familjer. Till enheten hör också barn och ungdoms jourhems- rekryterings- och kontaktverksamhet. Inom enheten arbetar en enhetschef, fyra gruppledare, 19 socialsekreterare, tre kvalificerade kontaktpersoner, sju familjehemssekreterare samt en administratör.
Myndighet ungdom har de senare åren utvecklat verksamheten och skapat en organisation som ska ge förutsättningar för bra arbetsmiljö och god kvalitet i handläggningen. Vi erbjuder ett intressant och utmanande arbete med goda möjligheter för dig att växa. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en arbetsgrupp med god stämning och ett väl fungerande samarbete. Vi arbetar med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom och utom enheten och gentemot våra klienter.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att genomföra utredningar enligt 11 kapitel 1 § Socialtjänstlagen samt att följa upp beviljade insatser till barn och ungdomar 12-20 år och deras familjer. Vi arbetar så långt det är möjligt med frivillighet och samtycke men i vissa fall krävs att vi handlägger ärenden med stöd av LVU (Lagen om omhändertaganden av unga). För tjänsten gäller att du uttrycker dig väl i tal och skrift då det är stark tonvikt på myndighetsutövning. Utredningsenheten arbetar enligt BBIC-utredningsmetoden och använder datasystemet Combine. Barn och ungdom i Södertälje arbetar med metoden Signs of Saftey och en stor del av personalen inom ungdomssidan utbildar sig via Stiftelsen, Kriminalitet som livsstil.
Vem är du?
Vi söker dig som:
- har ett stort engagemang och kunskap i myndighetsutövning gällande barn och ungdom.
- är professionell i din yrkesroll, vilket innebär att du visar resepekt för ditt uppdrag och arbetar utifrån Södertälje kommuns värdegrund.
- är ansvarstagande, vilket innebär att du tar ansvar för ett arbetsklimat som utvecklar verksamheten.
- är engagerad, motiverad och nytänkande vilket innebär att du använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten.
- har god samarbetsförmåga.
Krav:
- Socionomexamen
- Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- B-körkort
Meriterande:
- Erfarenhet av att möta människor som är i svåra livssituationer.
- Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Utredning och beslut om insatser enligt SoL och LVU samt uppföljning av beslutande insatser.
- Erfarenhet av att arbeta med metoden Signs of Safety
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
Du erbjuds ett utvecklande och stimulerande arbete i ett bra arbetsklimat. Vi arbetar efter årsarbetstid, vilket innebär att du i den mån verksamheten tillåter, kan styra din egen arbetstid.
Myndighet ungdom och större delen av Barn och Ungdoms verksamhet, är beläget i kontorslandskap på Holmfastvägen 31. Barn och ungdom är en verksamhet som vill utveckla sin medarbetare. Vi har utvecklat ett introduktionsprogram, fokuserar på god arbetsmiljö och vi satsar på chefsnära stöd.
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Bakgrundskontroller görs regelbundet på samtliga våra anställda.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.