OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som vill vara med och forma vår nya och spännande enhet Myndighetsenheten Barn- och assistans Hisingen!
Den 1 april gick hela Hisingen in i nya myndighetsenheter där vi arbetar specialistinriktat inom målgrupperna psykiatri, vuxen och barn/assistans. Vi i stadsområde Hisingen växer och rustar för framtiden genom att vi utökat från tre till fyra enheter och vi har organiserat oss i specialiserade enheter med fokus på likabehandling för våra brukare på Hisingen. Vi behöver nu bli fler socialsekreterare.
Vi söker nu två socialsekreterare för tillsvidareanställning till vår enhet barn- och assistans. Enheten sitter i dagsläget på Vingen, Amhults torg. Enheterna arbetar för en samlokalisering nära Semla Lagerlöfs torg, där två av enheterna i dagsläget arbetar på Dunfins gata och två enheter kommer att vara belägna i trevliga lokaler på Rimmaregatan 6. Socialadministratörer stödjer gemensamt enheterna och från årsskiftet kommer vi även ha stöd i form av DV-lotsar.
Du kommer att få utreda individuella insatser för personer med funktionsvariationer enligt Socialtjänstlagen (SoL) samt enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vi arbetar och utreder enligt IBIC, Individens Behov I Centrum. Arbetet innebär myndighetsutövning, vilket kräver både ansvarstagande och en ödmjukhet då de beslut vi fattar påverkar människors liv.
Myndighetenheten Barn- och assistans tar emot ansökningar för barn, ungdomar och unga vuxna samt alla ansökningar om personlig assistans på Hisingen. Vi har valt att samla all kompetens kring personlig assistans på en enhet för att höja kvaliteten inom assistansutredningar. Enheten består av tre arbetsgrupper med 6-7 socialsekreterare per grupp som leds av tre 1:e socialsekreterare. Enheten har även två mentorer som stöttar upp där det behövs och är ett extra stöd för dig som är ny.
Introduktion, metodstöd och processhandledning ser vi som en viktig och självklar del i arbetet. Likaså är trivsel och arbetsmiljön viktiga delar på arbetsplatsen något som vi arbetar med tillsammans. Vi som arbetar här tycker om att arbeta tillsammans och för stadens invånare. Här finner du ett stort engagemang för psykiska, fysiska, intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Vill du vara med och bidra med dina kunskaper och erfarenheter?
KVALIFIKATIONER
Krav
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha datavana samt en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.
Meriterande
Det är önskvärt att du har erfarenhet av myndighetsutövning samt kunskaper i aktuella lagstiftningar, SoL och LSS. Har du dessutom kunskap om metoden IBIC (Individens behov i centrum) samt dokumentationsvana är det fördelaktigt. Om du har arbetat med målgruppen eller handlagt barn- eller assistansärenden inom LSS är även detta meriterande.
Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden:
Ansvarsfull
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Bemötande
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Samarbetsinriktad
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.