OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Enheten för VINR/HRV och socialt boende, söker nu en socialsekreterare till vårt team som arbetar med de bostadssociala insatserna, med målet att minska hemlösheten! Enheten tillhör avdelning Vuxen Hisingen. Boendeteamet består av 13 socialsekreterare och arbetsleds av två 1:e socialsekreterare som har i uppdrag att leda det dagliga arbetet genom metodstöd både enskilt och i grupp. Som socialsekreterare i teamet handlägger du ärenden som rör kommunala kontrakt, referensboende, nödbistånd särskild placering, avhysningförebyggande åtgärder och boenderådgivning. Ditt grunduppdrag är att utreda ansökningar, bedöma behov av insatser såväl som rätten till bistånd, enligt socialtjänstlagen. Du har också att följa upp att de insatser som beviljats, leder mot de mål som formulerats tillsammans med den enskilde.
I handläggningen tillämpar du Förvaltningslagen, socialtjänstlagen, sekretesslagstiftningen samt övriga föreskrifter och bestämmelser som styr vår verksamhet. Då vi eftersträvar en helhetssyn i den enskildes situation, samverkar du också med andra myndigheter, vårdgivare och kollegor på andra enheter!
Varmt välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Utbildningskrav
Socionom eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig och adekvat är ett krav.
Det är viktigt att du har kunskap om och förmåga att tillämpa relevant lagstiftning, att du inser vikten av en rättssäker handläggning och förstår vad det innebär i praktiken.
Kommunikation
Då uppdraget som socialsekreterare bygger på samtal, möten och dokumentation är det ett krav att du kan uttrycka dej väl på svenska, muntligt såväl som skriftligt.
Uppdraget innebär vidare att du behöver vara bekväm i sociala kontaktytor, informella som formella. Du kan stå för fattade beslut, även om de är svåra att lämna.
Ansvarsfull
För att vår verksamhet ska fungera till det bästa för vår målgrupp och för arbetsmiljön, tar du ansvar för både egna och verksamhetens gemensamma arbetsuppgifter, och är beredd att "hugga i" där och när det behövs. Vidare behöver du kunna be om råd, stöd och hjälp av kollegor och arbetsledning i den stund det finns oklarheter för dej i dina arbetsuppgifter.