Socialsekreterare till Öppenvård boende

Socialsekreterare till Öppenvård boende

Arbetsbeskrivning

Ref: 20232391

Välkommen till öppenvård boende sektion 2 på arbetsmarknads- och socialförvaltningen!

Vi är 15 kollegor som arbetar med öppenvård för medborgare i Malmö och söker nu en vikarie. Trivs du med att skapa tilitsfulla relationer, har ett engagemang för samordning samt vill vara en del i Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning – då kan detta vara jobbet för dig!

Arbetsuppgifter
Öppenvård Boende är en verksamhet inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen som erbjuder bosocialt stöd för de medborgare i Malmö som behöver en insats före, under och efter ett boende. Före kan vara att få råd och stöd i att komma till ett boende/egen bostad. Under kan vara i att behålla sitt boende/kunna bo kvar, att arbeta för eget kontrakt eller att arbeta mot boende i annan form. Efter kan vara att säkerställa att allt kommer på plats efter att man ordnat eget bostad/fått ett eget kontrakt i syfte att inte missa en första hyra, att god man kommer igång m.m. Öppenvård Boende arbetar även med rehabiliteringsmodellen Case Management Styrkemodellen. Denna insats riktar sig till Malmöbor som har problem att klara av vardagen (både i bostaden och i samhället) och behöver stöd att arbeta långsiktigt med de faktorer som kan bidra till att problem uppstår. I Case Management är uppsökande verksamhet utgångspunkten, vilket innebär att arbetet till stor del bedrivs utanför kontorsmiljö.

Tillsammans med klienten sätter du mål och planerar insatsen i en genomförandeplan/styrkeanalys som regelbundet följs upp.Du arbetar samordnande och är behjälplig med de kontakter, den hjälp och samverkan som klienten önskar och ger medgivande till. Syftet är att klienten ska nå sina mål och i förlängningen leva ett självständigt liv. 

Uppgifterna varierar från kartläggningssamtal och stödsamtal till samverkan med andra professionella aktörer, exempelvis utredande socialsekreterare och övriga aktörer inom Socialtjänsten, sjukvård, Arbetsförmedling och även andra utförarverksamheter inom Arbetsmarknads- och Socialförvaltningen, kring ärendet.

Vidare så kommer arbetet även innehålla administrativa uppgifter såsom statistikföring, uppföljning, utvärdering, ta fram rutiner och dokumentation.

På Öppenvård boende finns personer i olika åldrar, med olika livshistorier. Det ställer krav på att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på vilken person som man ställs inför. Det ställer också krav på att verksamheten hela tiden utvärderar och hittar nya lösningar på det som vi ställs inför.

I vår verksamhet slipper du höra ”för att vi alltid gjort så” när du ifrågasätter något. Vi diskuterar istället utifrån syftet med vårt arbete och har du en bättre lösning så lyssnar vi på dig. Vi hämtar inspiration från andra verksamheter och prioriterar tid för utbildningar och studiebesök.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen och ett intresse och engagemang för hemlöshet. Du har erfarenhet av att arbeta med samordning för personer med långvarigt utanförskap och/eller samsjuklighet. Har du tidigare erfarenhet av arbete med hemlöshet, missbruk, psykisk ohälsa, uppföljning och utvärdering samt fördjupade kunskaper kring bruk av droger och psykisk ohälsa, öppenvård eller på behandlingshem, är det meriterande. Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift, samt engelska i tal. Kan du ytterligare språk samt har B-körkort är detta meriterande.

Kunskaper inom följande är också meriterande:


• Case management
• MI
• Första hjälpen i psykisk hälsa
• Återhämtningsinriktat arbetssätt
• Nätverksarbete
• Journal digital

Den person vi söker är kreativ och lösningsfokuserad med en vilja att påverka och utveckla verksamheten. För oss är det viktigt att du kan arbeta efter krav och riktlinjer men samtidigt behålla ett metaperspektiv och se hur man på sikt kan förändra verksamheten. Du har ett lågaffektivt bemötande och har förmåga att se styrkor och tillgångar hos de människor du möter i ditt arbete. Du är prestigelös, har förmåga till självinsikt och har en väl utpräglad samarbetsförmåga samt förmåga att själv strukturera, planera och driva ditt arbete framåt.

Välkommen till ett spännande och utvecklande arbete inom socialtjänsten!

Om arbetsplatsen
Arbetsgruppen består av 15 medarbetare och en sektionschef.

Som anställd hos oss erbjuds du friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsat, 6 månader
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
 Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att visa id-handling (pass eller nationellt id-kort).

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 oktober 2023
  • Ansök senast: 17 oktober 2023

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

21 november 2024

21 november 2024

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

21 november 2024