OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20223598
Arbetsuppgifter
Vi söker socialsekretare till Öppenvård boende, Bosocialt stöd till ett längre föräldravikariat.
På Bosocialt stöd finns personer i olika åldrar, med olika skilda livshistorier. Det ställer krav på att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på vilken person som man ställs inför. Det ställer också krav på att verksamheten hela tiden utvärderar och hittar nya lösningar på det som vi ställs inför. Bosocialt stöds funktion är också att vara behjälpliga med de kontakter, den hjälp och samverkan som klienten önskar och ger medgivande till. Syftet är att klienten ska nå sina mål kopplat till sitt boende och i förlängningen leva ett självständigt liv. Ett annat uppdrag är att arbeta förebyggande med stöd på hemmaplan vilket innebär att i stor utsträckning vara där klienten är.
Uppgifterna varierar från kartläggningssamtal och stödsamtal till samverkan med andra professionella aktörer, exempelvis utredande socialsekreterare och övriga aktörer inom Socialtjänsten, sjukvård, Arbetsförmedling och även andra utförarverksamheter inom Arbetsmarknads- och Socialförvaltningen, kring ärendet.
Vidare så kommer arbetet även innehålla administrativa uppgifter såsom statistikföring, uppföljning, utvärdering, ta fram rutiner och dokumentation.
I vår verksamhet slipper du höra ”för att vi alltid gjort så” när du ifrågasätter något. Vi diskuterar istället utifrån syftet med vårt arbete och har du en bättre lösning så lyssnar vi på dig. Vi hämtar inspiration från andra verksamheter och prioriterar tid för utbildningar och studiebesök.
Vi söker dig som vill bli en del av vår verksamhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen och ett intresse och engagemang för hemlöshet. Du har erfarenhet av att arbeta med samordning för personer med långvarigt utanförskap och/eller samsjuklighet. Har du tidigare erfarenhet av arbete med hemlöshet, missbruk, psykisk ohälsa, uppföljning och utvärdering samt fördjupade kunskaper kring bruk av droger och psykisk ohälsa, öppenvård eller på behandlingshem, är det meriterande.
Dessutom ser vi gärna att du har kunskaper inom:
• Case management
• MI
• Första hjälpen i psykisk hälsa
• ÅP
• Återhämtningsinriktat arbetssätt
• Nätverksarbete
• Skadereducerande arbete
• Återfallsprevention
• Journal digital
Den person vi söker är kreativ och lösningsfokuserad med en vilja att påverka och utveckla verksamheten. För oss är det viktigt att du kan arbeta efter krav och riktlinjer men samtidigt behålla ett metaperspektiv och se hur man på sikt kan förändra verksamheten. Du har ett lågaffektivt bemötande och har förmåga att se styrkor och tillgångar hos de människor du möter i ditt arbete. Du är prestigelös, har förmåga till självinsikt och har en väl utpräglad samarbetsförmåga samt förmåga att själv strukturera, planera och driva ditt arbete framåt.
Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift, samt engelska i tal. Kan du ytterligare språk samt har B-körkort är detta meriterande.
Välkommen till ett spännande och utvecklande arbete inom socialtjänsten!
Om arbetsplatsen
Arbetsgruppen består av 15 medarbetare och en sektionschef.
Som anställd hos oss erbjuds du friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Visstidsanställning (Vik 12 månader med möjlighet till förlängning)
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98