OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider.
Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa.
På placeringsenheten arbetar vi med de barn och ungdomar som är placerade för vård utanför det egna hemmet, i familjehem, HVB-hem eller stödboende. Gruppen består idag av sex barnsekreterare, fem familjehemssekreterare, tre HVB-handläggare, två utvecklingsledare, en administratör och en enhetschef. Mycket av arbetet sker i samarbete med kollegor från andra delar av socialtjänsten. Då arbetet tidvis är både utmanande och komplext arbetar vi aktivt med att skapa ett tillåtande och hjälpsamt klimat i arbetsgruppen.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på placeringsenheten är din främsta uppgift att följa upp och trygga familjehemsplacerade barn och ungdomars situation. Bland annat bevakar du att deras intressen och behov tillgodoses. Detta bland annat genom att överväga beslut, planera umgänge med vårdnadshavare och utreda barnens situation vid till exempel en hemtagningsbegäran.
Du har ett tätt samarbete med familjehemssekreteraren i ärendet, eller vid konsultstödda familjehemsplaceringar, en familjehemskonsult från en privat aktör. Barnens skolgång följs upp tillsammans med en specialpedagog på enheten. I ditt dagliga arbete har du stöd av en utvecklingsledare på enheten med lång erfarenhet av förekommande arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av socialt arbete. Meriterande är tidigare erfarenhet av myndighetsutövning, utredningsarbete och gärna att du tidigare arbetat med barn och unga. För att trivas med arbetet så behöver du vara både flexibel och strukturerad men framför allt ansvarstagande. Körkort är ett krav.
Är du nyfiken och har frågor om tjänsten så tveka inte att höra av dig!
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Varbergs kommun är sedan 2015 en rökfri arbetsplats.