OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Socialnämndens ansvar omfattar individ- och familjeomsorg samt omsorg om äldre och funktionsnedsatta. All myndighetsutövning och beställning av tjänster är samlad under ett och samma tak. Vi (ca 160 medarbetare) utreder behov, fattar beslut och beställer insatser från verksamheter inom kommunens egen regi eller från externa utförare.
På Placeringsenheten arbetar vi med de barn och ungdomar som är placerade för vård utanför det egna hemmet, i familjehem, HVB-hem eller stödboende.
Enheten består idag av sex barnsekreterare och du kommer alltså bli den sjunde, fem familjehemssekreterare, tre HVB-handläggare, två utvecklingsledare, en administratör och en enhetschef.
Mycket av arbetet sker i samarbete med kollegor från andra delar av socialtjänsten. Då arbetet tidvis är både utmanande och komplext arbetar vi aktivt med att skapa ett tillåtande och hjälpsamt klimat i arbetsgruppen och extern handledning sker regelbundet.
ARBETSUPPGIFTER
Nu utökar vi enheten med ytterligare en tjänst!
För att säkerställa kvalitet och möjlighet till utveckling söker vi nu ytterligare en socialsekreterare till vårt team.
Som socialsekreterare på Placeringsenheten är din främsta uppgift att följa upp och trygga familjehemsplacerade barn och ungdomars situation och bevaka att deras intressen och behov tillgodoses.
Detta gör du bland annat genom att träffa barnen och ungdomarna, överväga beslut, planera umgänge med vårdnadshavare och utreda barnens situation vid till exempel en hemtagningsbegäran.
Du har ett tätt samarbete med familjehemssekreteraren i ärendet, eller vid konsultstödda familjehemsplaceringar, en familjehemskonsult från en privat aktör. Barnens skolgång följs upp tillsammans med en specialpedagog på enheten.
I ditt dagliga arbete har du stöd av två utvecklingsledare på enheten med lång erfarenhet av förekommande arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av socialt arbete.
Meriterande är tidigare erfarenhet av myndighetsutövning, utredningsarbete och gärna att du tidigare arbetat med barn och unga.
För att trivas med arbetet så behöver du vara både flexibel och strukturerad men framför allt ansvarstagande. Körkort är ett krav.
Är du nyfiken och har frågor om tjänsten så tveka inte att höra av dig!
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.