Socialsekreterare till Placeringsenheten

Socialsekreterare till Placeringsenheten

Arbetsbeskrivning

Nu har du möjlighet till ett angeläget och stimulerande arbete som socialsekreterare på Placeringsenheten där du kommer ingå i en engagerade arbetsgrupp med kollegor som månar om och stöttar varandra!

Barn-och ungdomsvårdens myndighetsutövning består av två enheter: Enheten för mottagning och utredning (0-20 år) och enheten för placering och familjerätt (0-20 år).
Placerings- och familjerättsenheten är uppdelad i tre team:
• familjehem/familjerätt
• placering barn
• placering ungdom.

Inom enheten finns förutom handläggarna en enhetschef, en gruppledare, två specialistsocionomer, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden extern grupphandledning.

För att balansera de höga krav som ställs i yrket erbjuder förvaltningen samtliga myndighetsutövande medarbetare en timmes reflektionstid per arbetsdag.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
I arbetet som socialsekreterare på placeringsenheten är ditt huvudsakliga uppdrag att fokusera på det placerade barnet/ungdomen och följa upp vården för att ge barnet en trygg, god och säker vård. Du arbetar i nära kontakt med barn och ungdomar, vårdnadshavare och familjehem. Du gör kontinuerliga uppföljningar genom barnsamtal och vid hembesök.

Som socialsekreterare har du myndighets- och handläggningsansvar enligt SoL och LVU. Samverkan sker med personer i barnets biologiska och professionella nätverk.
Socialsekreterare och familjehemssekreterare samarbetar för att de placerade barnen ska få en god omsorg. Vi samverkar också med kollegorna på de andra enheterna inom individ-och familjeomsorgsförvaltningen samt övriga samarbetspartners.

Du deltar aktivt i vårt pågående utvecklingsarbete och bidrar med dina erfarenheter och kunskaper. Vi har bl.a. påbörjat ett treårigt implementeringsarbete av Signs of Safety som ska genomsyra hela vårat arbete.

Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv, där kontakt och tid med barn prioriteras.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen är ett krav och vi vill att du har goda kunskaper om barns utveckling och ett engagemang för utsatta barn. Du ska ha erfarenhet av att arbeta utifrån BBIC och det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn/ungdomsvården eller annat psykosocialt arbete med målgruppen.

För att trivas i rollen som socialsekreterare hos oss behöver du vara en person som är strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver även kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du har en problemlösande analytisk förmåga. Tjänsten kräver att du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, god förmåga till samarbete med andra och din vilja att bidra till ett positivt arbetsklimat. Du ska ha ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt och vara trygg i din yrkesroll. Som socialsekreterare behöver du ha en personlig mognad och en god förmåga att skapa goda relationer med barn och deras familjer samt alla de parter som du samverkar med.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval till intervju under ansökningstiden, så tveka inte med att skicka in din ansökan!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som består av fem enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Om du har skyddad identitet ber vid dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024