OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av ett meningsfullt och spännande socialsekreterararbete? Att vara socialsekreterare vid socialtjänsten i Borås Stad är ett stimulerande och händelserikt arbete. Vi söker nu en ny kollega för ett vikariat på 6 månader!
Relationsvåldsenheten inklusive MIKA mottagningen och Mottagningen för våldsprevention.
Arbetsplatsen ligger central i Borås stad. Relationsvåldsenheten består av 8 medarbetare och är en del av Individ och Familjeomsorgsförvaltningen i Borås Stad. Enheten möter vuxna våldsutsatta personer, personer som har sex mot ersättning samt våldsutövare.
Du kommer att arbeta utifrån socialtjänstlagen med målsättningen att hjälpa människor till att leva fritt från våld samt ge dem möjlighet att bearbeta tidigare upplevelser av våld. Arbetet består av att utreda behov av stöd och skydd samt följa upp personens situation och behov och att utföra stödsamtal. I detta vikariat kommer uppgifterna att fördelas inom alla Relationsvåldsenhetens uppdrag.
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har liknande beteendevetenskaplig högskoleutbildning. Du har kunskap om hur kommunal organisation styrs samt kunskaper inom socialrätt. Det är viktigt att du har breda kunskaper inom våld och våldsprevention. Tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänst och/eller kurativa uppdrag krävs för att kunna hantera uppdraget. Det är meriterande om du har en grundläggande psykoterapeutisk utbildning motsvarande steg 1.
Utöver det är det viktigt att du har ett professionellt förhållningssätt och har uppnått en personlig mognad samt att du har förmåga att skapa förtroende och goda relationer. Du har intresse och förmåga att på egen hand söka och ta till dig ny relevant kunskap inom området och du är bra på att arbeta i team. Det är naturligt för dig att utgå från ett barnperspektiv i ditt arbete och du har en vana av att samverka för barn och vuxnas bästa. Du har god förmåga att uttrycka dig i skrift och innehar körkort. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet..