Socialsekreterare till samhällsvården

Socialsekreterare till samhällsvården

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Hos oss på Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer.

Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan.

För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande.

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se



ARBETSUPPGIFTER
En av våra kollegor går nu på föräldraledigt så vi söker ny medarbetare.
På avdelningen Samhällsvård arbetar familjehemssekreterare och socialsekreterare för placerade barn, vi kallar dem barnuppföljare samt skolteamet.
Alla placerade barn har en socialsekreterare som följer upp barnets vård, hälsa och utveckling. Barnuppföljaren arbetar aktivt tillsammans med familjehemssekreterare, skola, hälso- och sjukvården, uppdragstagare och vårdnadshavare samt barnens övriga nätverk.

Samhällsvården arbetar aktivt med skolan och har en skolsatsning inom vården för placerade barn. Vi jobbar tillsammans med Arbetsmarknads-Utbildningsförvaltningen i att förbättra placerade barns skolresultat genom obruten skolgång. Att klara skolan är en viktig skyddsfaktor.

Vi söker nu en barnuppföljare/socialsekreterare för att förstärka vårt team.

Vi söker dig som är socionom, gärna med bredd i sin erfarenhet som nu vill dela med sig av sina kunskaper genom att vara en del i teamet kring det placerade barnet.
Vi arbetar tätt tillsammans inom avdelningen med vår öppenvård för att vi förstår att vi behöver varandras kompetens för att möta hela uppdraget kring barnens behov.

Vi söker dig som är bra på samarbete, strukturerad, engagerad och intresserad av att fortsätta utveckla vårt uppdrag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Du får gärna ha några års erfarenhet av arbete inom socialtjänsten. Du ska ha god kunskap inom aktuell lagstiftning och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.

För att annan examen ska anses vara relevant ska den innefatta eller kompletterats, så att handläggaren sammantaget har gått högskolekurser på områdena;
1.socialt arbete (svårighetsgraden ska ha höjts stegvis),
2.socialrätt,
3.förvaltningsrätt, och
4.psykologi.

B körkort behövs eftersom bilkörning förekommer i tjänsten.
Tidigare erfarenhet av myndighetsarbete inom barn och familj

Utbildning i BBIC

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.





ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!

Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.

Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

21 november 2024

21 november 2024

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

21 november 2024