OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ingå i ett team som stöttar och hjälper Örebro kommuns invånare i sociala situationer? Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för den som kan befinna sig i en svår social situation.
Om tjänsten
Socialjouren tar emot alla typer av ärenden till socialtjänsten utanför kontorstid. Som socialsekreterare möter du alla åldersgrupper och din huvudsakliga arbetsuppgift är att handlägga och agera i akuta ärenden. Socialjouren är även länsjour och tillhandahåller socialjourverksamhet i akuta ärenden till tio kommuner i Örebro Län. Du kommer att handlägga ärenden enligt SoL, LVU och LVM. Vidare kommer du att göra kontinuerliga skyddsbedömningar och handlägga ärenden gällande omedelbart skydd enligt rådande lagstiftning och delegation. På Socialjouren arbetar vi i team och stöttar varandra.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• handlägga och agera i akuta ärenden enligt SoL, LVU och LVM
• samarbeta med interna och externa samarbetspartner
• beslut enligt delegation
• samarbete med övrig socialtjänst
• POSOM
Kompetenskrav
• socionomexamen 210hp
• B-körkort för manuellt växlad bil
• minst 4 års erfarenhet av myndighetsutövning
• goda kunskaper i SoL, LVU och LVM
• goda kunskaper i dokumentation
Vi söker dig som har ett flexibelt tänk, förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar och prioritera under stress. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för. Vidare har du god förmåga att se till helheten i ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten
• erfarenhet av MI (Motivational Interviewing)
• erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet av verksamhetssystemet Procapita
• POSOM-utbildning
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Arbetstider: dag/kväll/helg, i tjänsterna ingår även beredskapstid.
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på sex områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem och familjerätt, Mottagning och Socialjour, Socialkontor Vivalla, Utredning barn, ungdom och vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 februari.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67