OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.
Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen
Socialjouren, som är en del av Gemensamma Resurser, söker efter en ny kollega till vårat team. Enheten arbetar för samtliga kommuner i Familjen Helsingborg, med huvuduppdraget att utföra akut myndighetsutövning efter kontorstid. Arbetstiden är schemalagd med arbetspass på kvällar, nätter och helger. Därutöver förekommer dagtidspass i anslutning till möte, handledning, utbildning mm. Tjänsten som ska tillsättas är ett vikariat till rollen som Socialsekreterare.
Socialjourens arbetsplats finns på Socialförvaltningen, Bredgatan 17, samt på Polishuset i Helsingborg.
Arbetsuppgifter
Som Socialsekreterare i Socialjouren kommer du, tillsammans med dina kollegor, anta många utmanande uppdrag och använda alla era kunskaper och erfarenheter för att hitta kreativa lösningar. Arbetet i socialjouren utgörs av hög delegation och mycket ansvar. Ärendena kommer till Socialjouren via många olika instanser såsom till exempel, Polis, sjukvård, allmänheten.
I arbetet ingår att göra risk- och skyddsbedömningar enligt gällande lagstiftning samt att ge råd och stöd vid akuta barn-, ungdom- och vuxenärenden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen
• Minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst/IFO
• B-körkort och kör bil.
Det är meriterande om du har utbildning inom risk/säkerhetsbedömningar samt arbete inom socialjoursverksamhet med akutbedömningar enligt SoL, LVU och LVM.
För att lyckas i rollen behöver du vara:
• Samarbetsvillig och arbeta prestigelöst i grupp
• Modig och behåller lugnet i en föränderlig arbetskontext
• Lyhörd, engagerad och öppen för kreativa lösningar
• Bekväm med att arbeta på arbetstider utan ett nära ledarskap
• Ordningsam och bidra till struktur i arbetet. Dessutom arbetar du med en tydlig kommunikation
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2022-01-31
Anställningsform: Vikariat
Omfattning: Deltid, cirka 95%
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Varaktighet: 2022-12-31
Antal tjänster: 1 tjänst
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.